Goh Choon Kim bukan pemegang saham utama Caely Holdings setelah lupuskan 54.35 juta saham | DagangNews Skip to main content

Goh Choon Kim bukan pemegang saham utama Caely Holdings setelah lupuskan 54.35 juta saham

KUALA LUMPUR 4 Nov - Ahli perniagaan yang berpangkalan di Pulau Pinang Datuk Seri Goh Choon Kim tidak lagi menjadi pemegang saham utama Caely Holdings Bhd.

 

Syarikat pengeluar pakaian dalam bermasalah itu memaklumkan di Bursa Malaysia, Goh melepaskan 54.35 juta saham pada 31 Oktober lalu, secara pelupusan luar pasaran.

 

Sebelum pelupusan itu, Goh merupakan pemegang saham terbesar Caely dengan 21.05% kepentingan, menurut pemfailan Caely pada 31 Mei.

 

Beliau pertama kali muncul sebagai pemegang saham utama Caely pada 27 Ogos 2018 apabila dia membeli 1.7 juta saham lagi dalam syarikat itu untuk meningkatkan pegangan sahamnya kepada 5.3 juta atau 6.6% kepentingan.

 

Goh adalah rakan sekolah pengasas Caely dan bekas pengarah eksekutif Datin Fong Nyok Yoon. Goh juga merupakan pengerusi GTM Property, yang mempunyai kepentingan dalam pembangunan hartanah serta hospitaliti dan riadah, menurut laporan The Edge.


 

fong
Datin Fong Nyok Yoon

 


Rakan ahli perniagaan Datuk Seri Tee Yam @ Koo Tee Yam kini pemegang saham terbesar Caely dengan 19.12% kepentingan.

 

Koo, yang pertama kali muncul sebagai pemegang saham utama Caely pada 30 Mei dengan 5.63% kepentingan, terus meningkatkan pegangan sahamnya sehingga Ogos.

 

Sejak Februari, Caely bergelut dalam kes undang-undang penyelewengan dana melibatkan Fong dan suaminya Datuk Alan Chuah Chin Lai serta bekas lembaga pengarah kumpulan itu.

 

Pasangan itu didakwa menyeleweng RM30.55 juta daripada anak syarikat milik penuh Caely, Caely (M) Sdn Bhd, menerusi 10 transaksi pihak berkaitan yang boleh dipersoalkan.

 

Pada 27 Okt, lima pemegang saham Caely yang secara kolektif memegang sekurang-kurangnya 10% kepentingan ekuiti dalam syarikat itu menggesa diadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) untuk membincangkan beberapa isu, termasuk pengecualian pemegang saham tertentu daripada menyertai mesyuarat serta pelantikan pengarah baru.

 

Lima pemegang saham itu ialah bekas pengerusi eksekutif Datin Seri Jessie Wong Siaw Puie, Zhang Jia, Leow Boon Kin, Datuk JP Low Kok Chuan dan Cheng Kwee.

 

Ini berlaku selepas Caely mengumumkan dua hari sebelumnya bahawa ia telah dikeluarkan dengan satu lagi notis permintaan untuk mengadakan EGM, tanpa mendedahkan butirannya kerana syarikat itu berkata ia mahu mengesahkan pegangan saham lima pemegang saham itu.

 

Harga saham Caely berakhir 1.72% atau setengah sen lebih rendah pada 28.5 sen pada Khamis, menjadikan kumpulan itu permodalan pasaran RM73.6 juta. - DagangNews.com