Hap Seng Plantations dijangka catat keputusan 2HFY24 lebih baik dipacu peningkatan jumlah jualan minyak sawit mentah | DagangNews Skip to main content

Hap Seng Plantations dijangka catat keputusan 2HFY24 lebih baik dipacu peningkatan jumlah jualan minyak sawit mentah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Hap Seng Plantations Holdings Bhd dijangka mencatatkan keputusan 2HFY24 lebih baik dipacu purata harga jualan (ASP) serta peningkatan jumlah jualan minyak sawit mentah (MSM).

 

Kenanga Research berkata, permintaan terhadap MSM dijangka meningkat sehingga 4% tetapi bekalan dilihat sukar untuk berkembang pada kadar yang ama.

 

Katanya, tahap inventori ditetapkan untuk mencatatkan penurunan pada tahun ini dan seterusnya, walaupun kekal terurus.

 

"Kami mengekalkan harga MSM sektor sebanyak RM3,800 setiap tan bagi 2024-2025 tetapi RM4,000 untuk kumpulan itu kerana ia menikmati harga premium untuk minyak sawitnya yang diperakui.

 

"Sementara itu, kos pengeluaran berkemungkinan kekal lebih rendah berikutan kos baja dan tenaga yang lebih rendah serta harga isirung sawit (PK) yang bertambah baik," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Purata harga jualan produk sawit tinggi, untung bersih 2QFY24 Hap Seng Plantations melonjak 3 kali ganda kepada RM27.7 juta

 

Terdahulu, purata harga jualan bagi setiap tanMSM dan PK bagi suku semasa adalah lebih tinggi pada RM4,247 dan RM2,524 berbanding suku tahun sebelumnya masing-masing RM3,978 dan RM2,168.

 

Jumlah jualan MSM bagi suku semasa ialah 38,288 tan, 2% melebihi suku tahun sebelumnya sebanyak 37,635 tan disebabkan oleh masa penghantaran yang dibawa dari suku sebelumnya yang terdekat.

 

Kenanga Research menyemak naik pendapatan sesaham (EPS) teras FY24-FY25 sehingga 14% selepas mengambil kira kos yang lebih rendah dan harga PK yang lebih baik.

 

Firma penyelidikan itu menyukai kumpulan itu kerana operasi perladangan kelapa sawit menjana tunai yang tinggi, kedudukan tunai bersih yang positif dan rekod prestasi dividen yang baik.

 

"Kami menaikkan penarafan kumpulan kepada 'outperform' berbanding 'market perform' dengan harga sasaran (TP) RM2.30 sesaham," katanya.- DagangNews.com