Harga minyak global dijangka melonjak AS$100 setong didorong peningkatan permintaan, ketegangan geopolitik – Pakar Ekonomi | DagangNews Skip to main content

Harga minyak global dijangka melonjak AS$100 setong didorong peningkatan permintaan, ketegangan geopolitik – Pakar Ekonomi

Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 2 April – Di tengah-tengah ketegangan geopolitik dan permintaan yang meningkat, pasaran minyak global bakal menyaksikan kenaikan harga selanjutnya, kata Shan Saeed, Ketua Ekonomi Global, di Juwai IQI.

 

Seiring dengan berkembangnya ekonomi di negara-negara ASEAN, negara-negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC), dan Afrika, tekanan meningkat pada negara pengeluar untuk memenuhi permintaan minyak yang semakin bertambah.

 

“Dengan gema lonjakan 2008, peringkat ditetapkan untuk kebangkitan semula harga, dengan ambang AS$100 setong semakin hampir.

 

“Pemain utama seperti Rusia, Arab Saudi, dan Amerika Syarikat memimpin dalam landskap dinamik ini," katanya kepada DagangNews.com di sini hari ini.

 

 

 

 

Tahun 2024 telah melihat pasaran minyak melalui tempoh ketidakstabilan, dengan harga yang mengalami trend menaik.

 

Shan berkata: "Fenomena  kemunduran (backwardation) berterusan, di mana harga spot melebihi harga masa depan, menunjukkan kekuatan permintaan segera.

 

Brent mentah telah naik sebanyak 10.31% setakat tahun ini, sementara WTI mentah telah melihat peningkatan sebanyak 12.94% setakat tahun ini.

 

 

iktisad

 

 

"Trajektori pasaran minyak dipengaruhi oleh interaksi kompleks geopolitik dan geo-ekonomi. Dalam wawancara sebelumnya dengan media global di Dubai, saya meramalkan bahawa pengurangan produksi akan berlanjutan hingga Jun 2024, pendirian yang tetap tidak berubah di IQI Global," katanya.

 

Menurut Shan, niaga hadapan WTI diperdagangkan pada AS$82.94 setong, pada pukul 9 pagi ET (Waktu Timur) dan niaga hadapan Brent diperdagangkan sekitar AS$87.21/bbl, peningkatan sebanyak 1.77% dalam 24 jam terakhir.

 

Berikut adalah ramalan untuk Harga Minyak pada tahun 2024:

 

Pasaran, kata Shan, mengunjurkan harga minyak berlegar antara AS$91 hingga AS$147 setong, yang didasarkan pada beberapa jangkaan:

 

1. Kekangan Bekalan: Batasan pengeluaran yang berterusan dijangka berterusan, dipengaruhi oleh keputusan strategik OPEC dan faktor-faktor geopolitik lain.

2. Penurunan Nilai Dolar: Kelemahan dolar AS biasanya membuat komoditi yang dihargai dalam dolar seperti minyak lebih mampu dibeli oleh pemegang mata wang lain, berpotensi meningkatkan permintaan.

3. Risiko Geopolitik: Ketegangan di wilayah pengeluar minyak utama boleh mengganggu rantaian bekalan dan meningkatkan harga.

4. Permintaan yang Kuat: Meskipun ada potensi hambatan ekonomi, keperluan tenaga global, terutama dari ekonomi yang sedang berkembang di ASEAN, GCC, dan Afrika, dijangka mempertahankan lengkung permintaan yang tinggi. - DagangNews.com