Harga minyak global meningkat AS$78.16 ekoran serangan di Laut Merah mengganggu rantaian bekalan | DagangNews Skip to main content

Harga minyak global meningkat AS$78.16 ekoran serangan di Laut Merah mengganggu rantaian bekalan

Gambar dipetik dari video menunjukkan lelaki bersenjata menyerbu masuk ke sebuah daripada dua kapal di Laut Merah. - SKYNEWS

NEW YORK 19 Dis - Harga minyak meningkat pada hari Selasa apabila serangan militan Houthi yang bersekutu dengan Iran di Yaman ke atas kapal di Laut Merah mengganggu perdagangan maritim dan memaksa syarikat mengalihkan laluan kapal.

 

Niaga hadapan minyak mentah Brent naik 21 sen, atau 0.27%, kepada AS$78.16 setong pada 0530 GMT.

 

Kontrak hadapan minyak mentah West Texas Intermediate A.S., yang tamat pada hari Selasa, meningkat 3 sen kepada $72.50 setong. Kontrak bulan kedua yang lebih aktif meningkat 6 sen, atau 0.08%, kepada $72.88.

 

Kedua-dua penanda aras meningkat lebih daripada 1% pada hari Isnin berikutan kebimbangan mengenai pengirim mengalihkan kapal dari Laut Merah, menurut laporan REUTERS.

 

"Walaupun harga stabil hari ini, potensi risiko yang disebabkan oleh gangguan bekalan dan pergolakan Timur Tengah boleh membawa turun naik yang ketara kepada pasaran minyak," kata Tina Teng, penganalisis di CMC Markets di Auckland.

 

"Pasaran minyak mungkin menghadapi tekanan menaik selanjutnya jika ketegangan geopolitik meningkat," tambahnya.

 

Syarikat minyak utama BP menghentikan sementara semua transit melalui Laut Merah dan kumpulan kapal tangki minyak Frontline berkata pada hari Isnin kapalnya akan mengelak laluan melalui laluan air, petanda krisis semakin meluas termasuk penghantaran tenaga.

 

Kira-kira 15% daripada trafik perkapalan dunia transit melalui Terusan Suez, yang menghubungkan Laut Merah ke Laut Mediterranean, menawarkan laluan perkapalan terpendek antara Eropah dan Asia.

 

Serangan perkapalan telah mendorong Amerika Syarikat dan sekutunya untuk membincangkan pasukan petugas yang akan melindungi laluan Laut Merah, satu langkah yang telah diberi amaran oleh musuh ketat AS dan Israel Iran akan menjadi satu kesilapan.

 

"Memandangkan terdapat tindak balas kolektif segera daripada beberapa negara untuk mengurangkan serangan, ia mungkin tidak memberikan banyak keyakinan bahawa gangguan mungkin berpanjangan dan itu menyebabkan beberapa tempahan dicerminkan dalam harga minyak pada sesi hari ini," kata Jun Rong Yeap, seorang pakar strategi pasaran di IG di Singapura.

 

Di Iran, Menteri Minyak Javad Owji pada Isnin mengesahkan gangguan di seluruh negara terhadap stesen minyak disebabkan oleh serangan siber.

 

Kumpulan penggodam yang Iran tuduh mempunyai kaitan dengan Israel mendakwa ia melakukan serangan yang mengganggu perkhidmatan di stesen minyak di seluruh negara pada hari Isnin, TV negara Iran dan media tempatan Israel melaporkan.

 

Sementara itu, Amerika Syarikat akan mendorong pengirim untuk mendedahkan lebih banyak maklumat mengenai urusan minyak Rusia mereka untuk menguatkuasakan sekatan, kata pegawai AS pada hari Isnin, sambil mengakui bahawa sebahagian besar perdagangan telah terlepas daripada pengawasan Barat selepas Rusia membina armada selari. - DagangNews.com