Hextar Global teroka segmen dagangan komoditi bagi pelbagaikan saluran pendapatan | DagangNews Skip to main content

Hextar Global teroka segmen dagangan komoditi bagi pelbagaikan saluran pendapatan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Julai - Hextar Global Berhad sedang berusaha untuk mempelbagaikan perniagaan sedia ada untuk memasukkan perdagangan komoditi, seperti hasil pertanian, sumber tenaga, serta logam dan mineral, dan logam berharga.

 

Kumpulan itu berkata, mereka mungkin memulakan usaha niaga berdaya maju berkaitan perniagaan perdagangan melalui pendekatan organik atau sebaliknya, termasuk tetapi tidak terhad kepada, perniagaan atau pelaburan strategik, projek, usaha sama dan/atau penggabungan dan pemerolehan perniagaan atau pelaburan yang sesuai dalam industri berkaitan.

 

Kumpulan itu menjangkakan bahawa perniagaan perdagangan berpotensi menyumbang 25% atau lebih kepada keuntungan bersih kumpulan dan/atau mengakibatkan lencongan sebanyak 25% atau lebih daripada aset bersihnya.

 

Hextar Global berkata, mereka telah mempertimbangkan perniagaan alternatif untuk mempelbagaikan sumber pendapatan dan keuntungannya, serta mengurangkan risiko bergantung semata-mata pada perniagaan sedia ada, di tengah-tengah prospek yang mencabar untuk segmen pertanian kumpulan dan susulan keluarnya daripada segmen produk pengguna pada Jun tahun ini.

 

Sebagai permulaan, kumpulan itu pada 3 Julai lalu mengumumkan bahawa anak syarikatnya, Hextar Fruits Sdn. Bhd. membeli perniagaan perdagangan buah-buahan, khususnya durian, daripada PHG Ever Fresh Group Sdn Bhd dengan harga RM84 juta.

 

Susulan itu, kumpulan itu telah melantik pengasas PHG Ever Fresh Food (M) Sdn Bhd, Datuk Lye Wee Ken, yang juga pengerusi Persatuan Usahawan Durian Pahang, dan pengarah urusan Hextar Chemical Sdn Bhd bagi segmen pertanian, Lo Ngen Loi untuk menerajui perniagaan perdagangan baharu itu.

 

"Cadangan kepelbagaian itu dijangka menyumbang secara positif kepada prestasi kewangan kumpulan dan seterusnya, meningkatkan nilai pemegang saham Hextar Global," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Namun begitu, cadangan itu tertakluk kepada kelulusan pemegang saham pada mesyuarat agung luar biasa yang akan diadakan. 

 

M&A Securities Sdn Bhd telah dilantik sebagai penasihat utama bagi cadangan pelaksanaan itu. - DagangNews.com