HLIB jangka prospek pertumbuhan cerah DNeX, kekalkan seruan `beli' | DagangNews Skip to main content

HLIB jangka prospek pertumbuhan cerah DNeX, kekalkan seruan `beli'

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Jun - Hong Leong Investment Bank Bhd (HLIB) menjangkakan prospek pertumbuhan cerah bagi Dagang Nexchange (DNeX) disokong oleh kenaikan harga jualan purata bersih (ASP) Silterra Malaysia Sdn Bhd bagi setiap wafer dan kenaikan harga minyak mentah.

 

HLIB juga yakin tentang prospek pertumbuhan DNeX pada tahun-tahun akan datang berikutan medan hijau Avalon baharunya yang muncul dan akan datang pada Julai 2024 yang berpotensi melipatgandakan pengeluaran semasa anak syarikat Ping Petroleum.

 

Memorandum persefahaman DNeX baru-baru ini dengan Foxconn untuk membangunkan fabrik wafer 12 inci baharu untuk menyokong usaha EVnya juga akan menyumbang kepada kumpulan itu.

 

"Kami mengenengahkan bahawa pada tahap semasa, DNeX berdagang pada gandaan penilaian hadapan yang murah sebanyak 11 kali ganda dan sembilan kali ganda untuk tahun kewangan 2023 (FY23) - FY24 secara keseluruhannya – berdasarkan ramalan pendapatan konservatif kami.

 

"Walaupun kami ambil perhatian bahawa dengan panduan dan jangkaan kenaikan kadar selanjutnya daripada Rizab Persekutuan AS pada separuh kedua 2022, kami percaya bahawa sektor teknologi mungkin menanggung beban turun naik dagangan dalam beberapa bulan akan datang dan DNeX tidak akan terkecuali daripada jualan besar-besaran.

 

"Walaupun pemasaan titik masuk yang sempurna mungkin sukar dilakukan, kami percaya DNeX kini didagangkan pada tahap yang tidak wajar memandangkan prospek pertumbuhannya yang cerah," kata HLIB.

 

HLIB mengekalkan seruan "Beli" pada DNeX dengan harga sasaran tidak berubah pada RM1.69.

 

"Pada masa ini kira-kira 11 kali ganda pendapatan FY23 secara keseluruhannya, kami percaya bahawa DNeX adalah kes yang menarik memandangkan kedudukannya yang kukuh dalam kedua-dua semikonduktor hadapan dan ruang tenaga huluan," katanya. - DagangNews.com