HLIB unjur VCM Bursa Malaysia percepat usaha Malaysia jadi negara neutral karbon menjelang 2050 | DagangNews Skip to main content

HLIB unjur VCM Bursa Malaysia percepat usaha Malaysia jadi negara neutral karbon menjelang 2050

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research mengunjurkan pelancaran Pasaran Karbon Sukarela (VCM) Bursa Malaysia Berhad adalah langkah tepat dalam membantu perjalanan Malaysia menjadi negara neutral karbon menjelang 2050.

 

Firma itu berkata, walaupun VCM dibuat secara sukarela, syarikat yang memilih untuk mengambil bahagian dan membeli offset karbon akan dapat menunjukkan kepada pihak berkepentingan komitmen mereka untuk mengurangkan jejak karbon.

 

Katanya, sistem itu akan memacu korporat untuk untuk memasukkan kos itu ke dalam operasi perniagaan mereka.

 

"Kegagalan untuk syarikat beralih kepada amalan rendah karbon (atau kegagalan untuk menunjukkan komitmen mereka) bukan sahaja akan merosakkan reputasi mereka (yang seterusnya memberi kesan kepada pendapatan), ia juga boleh menyukarkan mereka untuk mengakses modal kerana pembiaya hutang semakin mencari pada kriteria kemampanan apabila menyediakan modal.

 

"VCM memberi ganjaran kepada pemilik aset hijau dan ia akan memberi insentif kepada inovasi dalam teknologi rendah karbon.

 

"Melalui VCM, pelabur juga akan dapat mula menggunakan isyarat harga daripada pertukaran kepada harga dalam kos pelepasan karbon kepada perniagaan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, matlamat VCM adalah untuk meletakkan harga pada pelepasan karbon melalui mekanisme pasaran.

 

Katanya, nilai monetari sebenar akan diletakkan pada kos pelepasan karbon dan peluang tenaga rendah karbon seperti teknologi bersih, penangkapan karbon, mobiliti hijau dan lain-lain.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'jual' dengan harga sasaran (TP) tidak berubah RM5.65. - DagangNews.com