Hong Leong Islamic Bank komited sokong usahawan, perniagaan industri halal global menerusi penyertaan PIHEC 2023 | DagangNews Skip to main content

Hong Leong Islamic Bank komited sokong usahawan, perniagaan industri halal global menerusi penyertaan PIHEC 2023

Dafinah Ahmed Hilmi
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 22 Jun - Hong Leong Islamic Bank (HLISB) menyatakan komitmen dalam menyokong usahawan dan perniagaan dalam industri halal global menerusi penyertaan dalam Penang International Halal Expo & Conference 2023 (PIHEC 2023).

 

Dianjurkan oleh Penang Halal International, PIHEC 2023 merupakan pameran terkemuka yang memberi keutamaan kepada pembangunan perdagangan, inovasi, dan kelestarian dalam pasaran halal. 

 

Misi utamanya adalah memupuk ekosistem perniagaan halal yang kukuh dan berdaya saing di Malaysia dan di luar negara. 

 

Menurut Pelan Induk Industri Halal 2030, industri halal domestik dijangka berkembang sehingga AS$113.2 bilion (RM500 bilion) menjelang 2030, dengan sumbangan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 8.1% menjelang 2025. 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Hong Leong Islamic Bank, Dafinah Ahmed Hilmi berkata, pihaknya dapat memberikan nilai kepada industri halal dengan warisan keusahawanan yang kukuh dan lebih menumpukan kepada Pengantaraan Berasaskan Nilai (VBI).

 

"HLISB komited untuk memberdayakan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), pengeksport halal, usahawan wanita dan memajukan teknologi dalam industri halal. 

 

"Pulau Pinang memainkan peranan penting dalam pembangunan industri halal dan telah secara aktif mempromosikan industri halal.

 

"Sebagai rakan sokongan PIHEC, kami berjanji untuk mendorong penjanaan digital, penyesuaian peribadi, dan kelestarian melalui rangkaian produk dan perkhidmatan kewangan Islam yang komprehensif kami," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Menurut Dafinah, melalui kerjasama strategik, rumusan pembiayaan fleksibel, dan perkhidmatan nasihat yang disesuaikan, pihaknya berada dalam kedudukan baik untuk membantu pelanggan mencapai  kemajuan, meningkatkan kecekapan operasi dan memperoleh keunggulan bersaing di pasaran halal tempatan dan global.

 

HLISB menawarkan rangkaian produk dan perkhidmatan perbankan Islam komprehensif yang ditujukan kepada individu dan perniagaan, merangkumi akaun pelaburan hingga akaun simpanan junior dan pembiayaan modal perniagaan PKS.

 

Orang ramai dijemput untuk mendapatkan nasihat kewangan dan maklumat tentang produk serta perkhidmatannya di reruai bank tersebut sempena penganjuran PIHEC 2023 yang bermula dari 23 hingga 25 Jun 2023 di Pusat Konvensyen Setia Spice, Pulau Pinang. - DagangNews.com