Hong Seng ambil alih HSF daripada Velocity Capital pada harga RM45 juta | DagangNews Skip to main content

Hong Seng ambil alih HSF daripada Velocity Capital pada harga RM45 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 Julai - Anak syarikat milik penuh Hong Seng Consolidated Bhd iaitu HS Green Valley Sdn Bhd (HSGV) telah memeterai perjanjian untuk mengambil alih kesemua Hong Seng Frontier Sdn Bhd (HSF) dan dua hartanah utama di Sungai Petani, Kedah daripada Velocity Capital Partner Bhd.

 

Pembelian itu, melibatkan 250,000 saham biasa bernilai RM45.25 juta, akan dibiayai sepenuhnya secara tunai, dengan deposit 10% dibayar kepada Velocity selepas perjanjian jual beli dan bakinya akan dihantar pada atau sebelum tarikh siap perjanjian.

 

Hartanah ini, terletak di Kawasan Perindustrian Bakar Arang di Sungai Petani, termasuk Hartanah Satu, menempatkan kemudahan kritikal seperti kilang, gudang, kantin, dan pejabat yang digunakan oleh HKL Dynamics untuk pengeluaran sarung tangan, dan Hartanah Dua, pada masa ini kosong tetapi berpotensi untuk pembangunan masa depan. atau kapasiti pengeluaran tambahan.

 

Setelah selesai pengambilalihan, Kumpulan Hong Seng akan memperoleh pemilikan penuh kedua-dua hartanah, memastikan kesinambungan dalam operasi pembuatan sarung tangan di bawah pengurusan HKL Dynamics.

 

Rasional di sebalik cadangan pengambilalihan itu timbul daripada pergantungan semasa Kumpulan Hong Seng pada Property One untuk kilang pembuatan sarung tangan, yang menimbulkan risiko penamatan penyewaan, yang berpotensi memerlukan penempatan semula yang mahal dan gangguan operasi.

 

Lembaga Pengarahnya memandang perolehan pemilikan kedua-dua hartanah sebagai sejajar dengan kepentingan kumpulan, menjangkakan penjimatan sewa yang besar dan kawalan yang lebih besar ke atas aset operasi.

 

Kumpulan Hong Seng telah mendedahkan bahawa Datuk Kang Chez Chiang, pengarah bebas bukan eksekutif dalam lembaga pengarah kedua-dua Kumpulan Hong Seng dan Velocity, tidak mempunyai kepentingan secara langsung atau tidak langsung dalam pengambilalihan itu tetapi telah memilih untuk mengelak daripada perbincangan dan pengundian lembaga berkaitan.

 

Sementara menunggu sebarang perkembangan yang tidak dijangka, pengambilalihan itu dijangka berakhir pada suku ketiga 2024. - DagangNews.com