Ibraco jalin membentuk JV dengan unit China Railway untuk projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching | DagangNews Skip to main content

Ibraco jalin membentuk JV dengan unit China Railway untuk projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching

KUALA LUMPUR 5 Jan - Ibraco Bhd, melalui unit milik penuhnya Ibraco Construction Sdn Bhd (ICSP), menjalin kerjasama dengan dua unit China Railway Group Ltd untuk memperbadankan Ibraco CREC JV Sdn Bhd (ICJVSB), sebuah syarikat usaha sama bagi menjalankan infrastruktur kerja Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS).

 

Pemaju hartanah itu berkata syarikat usaha sama itu ditubuhkan dengan China Railway Engineering Corporation (M) Sdn Bhd (CRECM) dan Nanyang Tunnel Engineering Sdn Bhd.

 

Syarikat JV itu mempunyai modal berbayar permulaan sebanyak RM2 juta, terdiri daripada 2 juta saham, dengan ICSP memegang 51% kepentingan, CRECM dengan 39% dan Nanyang dengan 10%.

 

"Penggabungan JV itu khusus untuk pembinaan dan penyiapan kerja infrastruktur untuk Blue Line-Pakej 1 dari Rembus ke Stutong untuk projek KUTS," kata Ibraco dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

 

ibraco

 

 

Pada 10 November 2023, ICSB bersama CRECM dan Nanyang Tunnel Engineering, memperoleh tender pakej itu daripada pelaksana projek KUTS Sarawak Metro Sdn Bhd (SMSB), yang bernilai RM568.81 juta.

 

Projek itu dijangka siap pada 31 Disember 2025, untuk Peringkat 1 dan 30 Jun 2026, untuk Peringkat 1A.

 

Ibraco menyatakan bahawa projek itu akan dibiayai melalui dana yang dijana secara dalaman dan pinjaman luar.

 

Bagi sembilan bulan terkumpul berakhir 30 Sept 2023, keuntungan bersih Ibraco meningkat lebih dua kali ganda kepada RM36.14 juta daripada RM16.38 juta apabila hasil meningkat 51.1% kepada RM286.45 juta daripada RM189.58 juta tahun sebelumnya.

 

Pada akhir September 2023, kumpulan itu mempunyai RM276.86 juta dalam jualan belum dibilkan dan buku pesanan tertunggak sebanyak RM1.47 bilion.- DagangNews.com