Indeks harga pengeluar Malaysia terus merosot pada November, turun 1.5% - DOSM | DagangNews Skip to main content

Indeks harga pengeluar Malaysia terus merosot pada November, turun 1.5% - DOSM

Penurunan pada November 2023 disebabkan oleh penurunan dalam semua sektor - Gambar hiasan
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Dis - Indeks harga pengeluar (IHPR) Malaysia, yang mengukur harga barang di pintu masuk kilang, terus merosot pada November 2023 iaitu penurunan 1.5% tahun ke tahun (y-o-y), selepas turun kecil sebanyak 0.3 % pada Oktober 2023, menurut Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

 

IHPR Malaysia mencatatkan pertumbuhan tahun-tahun yang positif hanya pada bulan Januari dan September setakat tahun ini.

 

Ketua Perangkawan Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata penurunan pada November 2023 disebabkan oleh penurunan dalam semua sektor kecuali sektor bekalan air, yang meningkat sebanyak 1% pada bulan itu.

 

 

Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin
                                 Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin

 


Berdasarkan data bulanan yang disediakan oleh DOSM, boleh diperhatikan bahawa sektor perlombongan menurun sebanyak 4.7% tahun ke tahun berbanding 0.5% pada bulan sebelumnya manakala sektor pembuatan terus menurun sebanyak 1.4% berbanding 0.7% pada Oktober 2023.

 

Pada masa yang sama, sektor pertanian, perhutanan dan perikanan menurun sebanyak 0.4%, dan sektor bekalan elektrik dan gas juga turun sebanyak 0.6%.

 

Pada asas bulanan, pengeluaran tempatan IHPR terus menurun sebanyak 0.7% pada November 2023 berbanding penurunan sebanyak 0.3% pada bulan sebelumnya.

 

Berbanding dengan negara-negara utama lain, Mohd Uzir menegaskan bahawa IHPR AS meningkat sedikit kepada 0.9% berbanding 1.2% pada Oktober 2023, manakala IHPR Jepun meningkat sebanyak 0.3%, perlahan daripada peningkatan 0.9% pada bulan sebelumnya. Ini adalah yang paling rendah dicatatkan sejak deflasi pada Februari 2021, disebabkan oleh indeks minuman dan makanan, serta pulpa, kertas dan produk berkaitan.

 

 

dosm

 

 

Sementara itu, harga pengeluar China terus menurun sebanyak 3.0% selepas penurunan sebanyak 2.6% pada bulan sebelumnya, disebabkan oleh faktor seperti kejatuhan harga minyak antarabangsa dan permintaan pasaran yang lemah untuk beberapa produk perindustrian. IHPR Taiwan juga menurun lagi sebanyak 0.7% terutamanya disebabkan oleh bekalan gas, petroleum dan produk arang batu.

 

"Pasaran yang mendorong harga minyak lebih tinggi pada September 2023 berbalik secara mendadak pada Oktober 2023, walaupun bekalan minyak mentah berterusan yang ketat dan konflik yang semakin sengit di Timur Tengah.

 

"Pada awal November, minyak mentah Brent menjunam ke paras terendah empat bulan sekitar AS$80 setiap Penjualan mendadak itu dicetuskan oleh peralihan tumpuan pasaran daripada risiko bekalan kepada keadaan ekonomi global dan permintaan minyak," kata Mohd Uzir dalam satu kenyataan.

 

Disebabkan bekalan gas asli yang agak penuh di AS dan Eropah, serta peningkatan dalam kapasiti eksport dan import global untuk gas asli cecair (LNG), Mohd Uzir berkata bekalan tenaga berkemungkinan kekal mencukupi untuk memenuhi permintaan gas asli global bagi musim sejuk pada bulan November 2023 hingga Mac 2024.

 

"Bagaimanapun, terdapat risiko kepada keseimbangan ini, termasuk kemungkinan kejadian cuaca ekstrem dan gangguan bekalan. Harga hadapan LNG kekal lebih rendah secara konsisten, sebahagian besarnya didorong oleh lebih banyak gas asli dalam simpanan di Eropah berbanding tahun-tahun sebelumnya," ujar beliau.- DagangNews.com