IPO Smart Asia Chemical terlebih langgan 33.38 kali menjelang penyenaraian Pasaran ACE | DagangNews Skip to main content

IPO Smart Asia Chemical terlebih langgan 33.38 kali menjelang penyenaraian Pasaran ACE

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 16 Mei - Pengeluar cat dan salutan industri Smart Asia Chemical Bhd, yang akan disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 28 Mei, berkata tawaran awam permulaannya (IPO), berharga 40 sen setiap satu, telah terlebih langgan sebanyak 33.38 kali.

 

Semasa penutupan permohonan IPO syarikat pada 24 Mei, Smart Asia Chemical berkata ia telah menerima 13,441 permohonan untuk 635.7 juta saham baharu daripada orang ramai Malaysia bagi 18.49 juta saham yang diperuntukkan untuk langganan awam — mewakili kadar langganan keseluruhan sebanyak 33.38 kali.

 

Daripada jumlah ini, 7,525 permohonan untuk 275.24 juta saham diterima bagi bahagian Bumiputera, mewakili lebihan langganan sebanyak 28.77 kali. Bahagian bukan Bumiputera menarik 5,916 permohonan untuk 360.46 juta saham, mewakili kadar lebihan langganan sebanyak 37.98 kali.

 

Sebanyak 12.1 juta saham yang disediakannya untuk pengarah, pekerja dan orang lain yang layak yang telah menyumbang kepada kejayaan kumpulan telah dilanggan sepenuhnya.

 

Sebanyak 62.91 juta saham yang disediakan untuk permohonan melalui penempatan persendirian kepada pelabur Bumiputera yang diluluskan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri serta pelabur terpilih juga telah dikeluarkan sepenuhnya.

 

Operasi utama Smart Asia Chemical melibatkan pembangunan, pengilangan, pengedaran dan penjualan pelbagai jenis cat hiasan, salutan pelindung untuk kegunaan rumah dan industri serta produk berkaitan cat yang lain.

 

Kumpulan itu kini mempunyai sembilan pemborong dan 937 pengedar di Malaysia, bersama 14 pengedar sah di pasaran luar negara, termasuk Singapura, Brunei, Indonesia, Kemboja, Vietnam dan Myanmar.

 

Daripada hasil yang dijangka akan diperolehi, kumpulan itu merancang untuk menggunakan RM16 juta untuk membiayai sebahagian pembinaan loji di Perak manakala RM11 juta akan digunakan untuk pembelian dan pentauliahan sistem pengeluaran cat automatik.

 

Selain itu, RM5 juta daripada hasil itu akan digunakan untuk pembelian 250 set mesin mewarna POS warna pintar, dan baki RM1.3 juta akan diperuntukkan untuk modal kerja, dan RM4.1 juta untuk membiayai perbelanjaan berkaitan penyenaraian.

 

Pada harga penyenaraian 40 sen sesaham, Smart Asia Chemical akan dinilai pada 14.9 kali ganda keuntungan selepas cukai sebanyak RM10 juta bagi tahun kewangan 2023 (FY2023) selepas membuat pelarasan untuk perbelanjaan penyenaraian yang ditanggung. Syarikat itu akan bernilai RM147.9 juta selepas penyenaraian.

 

IPO itu akan mengurangkan pegangan langsung pengarah urusan Goh Chye Hin kepada 44.5% dan kepada 7.51% untuk isterinya Kee Hui Lang, yang juga pengarah eksekutif bukan bebas.

 

Berdasarkan asas saham Smart Asia Chemical sebanyak 276.35 juta saham, Goh memiliki 59.55% kepentingan dalam syarikat itu, manakala Kee memiliki 10.05%. 3.62% kepentingan tidak langsung yang mereka pegang melalui anak-anak mereka dijangka dicairkan kepada 2.7%.

 

Mercury Securities Sdn Bhd ialah penasihat utama IPO, penaja, penaja jamin, dan ejen penempatan tunggal. - DagangNews.com