Jati Tinggi sasar RM18.04 juta daripada IPO di Pasaran ACE, diguna sebagai modal pertumbuhan syarikat | DagangNews Skip to main content

Jati Tinggi sasar RM18.04 juta daripada IPO di Pasaran ACE, diguna sebagai modal pertumbuhan syarikat

Dato' Seri Lim Yeong Seong (empat dari kanan) dan Datuk Ir. Mohd Aminuddin Mohd Amin (empat dari kiri) bersama ahli lembaga pengarah syarikat dan wakil TA Securities pada majlis pelancaran prospektus syarikat itu di Kuala Lumpur pada 30 November 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Nov – Jati Tinggi Group Berhad menyasarkan untuk menjana RM18.04 juta melalui terbitan 66.80 juta saham baharu berharga RM0.27 sesaham dalam tawaran awam permulaannya (IPO) di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad.

 

Jati Tinggi, satu daripada pemain dalam bidang industri kejuruteraan utiliti infrastruktur berkata, modal yang akan diperoleh itu akan diperuntukkan untuk menyokong pertumbuhan Kumpulan, meningkatkan kapasiti operasi dan mengukuhkan kedudukan kewangannya.

 

Hasil IPO itu akan digunakan seperti berikut:

• RM7.00 juta digunakan untuk pembayaran balik pinjaman bank;

• RM7.34 juta akan diperuntukkan untuk tujuan modal kerja am;

• RM0.20 juta akan dilaburkan dalam perbelanjaan modal, khususnya dalam perolehan mesin penarik; dan

• RM3.50 juta diperuntukkan untuk menampung anggaran perbelanjaan yang berkaitan dengan proses penyenaraian.

 

Pengarah Urusan Jati Tinggi, Dato' Seri Lim Yeong Seong berkata, "IPO ini menandakan pencapaian penting; ia mencerminkan dedikasi kami terhadap kecemerlangan dan untuk kemampanan.

 

"Selain itu, pertumbuhan dana yang akan dikumpul akan memainkan peranan penting dalam meningkatkan keupayaan kami dalam menyokong pertumbuhan masa depan kami kerana Kumpulan kami akan mempunyai akses kepada kumpulan sumber kewangan yang lebih besar bagi memudahkan usaha Kumpulan kami untuk mendapatkan dan melaksanakan lebih banyak dan/atau projek yang lebih besar dalam masa depan," katanya.

 

Lim berkata demikian pada majlis pelancaran prospektus syarikat itu bersempena penerbitan IPO di Pasaran ACE di sini hari ini.

 

Yang turut hadir ialah Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif Jati Tinggi, Datuk Ir. Mohd Aminuddin Mohd Amin; Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Jati Tinggi, Dato' Ir. Lim Yew Soon; Pengarah Eksekutif/ COO Jati Tinggi, Chin Jiunn Shyong bersama dua ahli lembaga pengarahnya, Poon Lai Kit dan Loo May Len. 

 

 

Selain itu yang hadir ialah Pengarah Eksekutif, Operasi, TA Securities, Tah Heong Beng dan Naib Presiden, Kewangan Korporat, TA Securities, Vivien Hooi.

 

Ketua Kewangan Korporat TA Securities Holdings Berhad, Ku ​​Mun Fong berkata, prestasi Jati Tinggi sepanjang 3 tahun kewangan penuh yang lalu mempamerkan asas dan perancangan strategiknya.

 

"IPO ini merupakan langkah penting, ditetapkan untuk meluaskan jangkauan Jati Tinggi, mengukuhkan kedudukannya, dan mengukuhkan dirinya sebagai pemain terkemuka dalam industri kejuruteraan utiliti infrastruktur," kata beliau.

 

TA Securities ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk IPO. - DagangNews.com