Jentayu berjaya siapkan projek loji kuasa hidro Telekosang TH2, loji kedua mencapai FiTCD | DagangNews Skip to main content

Jentayu berjaya siapkan projek loji kuasa hidro Telekosang TH2, loji kedua mencapai FiTCD

Secara keseluruhan, projek aliran sungai Telekosang Hydro menjana elektrik sebanyak 40MW.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Dis - Jentayu Sustainables Bhd berkata loji kuasa hidro Telekosang Hydro 2 (TH2) di Sabah, dengan kapasiti 16 megawatt (MW), telah mencapai Tarikh Permulaan Kuat Kuasa Tarif Galakan (FiTCD) setakat 25 Disember 2023.

 

Ini menandakan selesainya projek aliran sungai Telekosang Hydro 40MW secara keseluruhan, kata kumpulan itu dalam satu kenyataan. Telekosang Hydro 1 (TH1), dengan kapasiti 24MW, mencapai FiTCD pada Februari 2023.

 

Pengerusi Eksekutif Jentayu, Datuk Beroz Nikmal Mirdin berkata, TH2 kini telah menyelesaikan sepenuhnya fasa pembangunannya, dan kini dalam talian sepenuhnya dan beroperasi secara komersial, berjaya membekalkan kuasa kepada Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) seperti yang dikontrakkan.

 

"Projek Hidro Telekosang 40MW kini berkesan menyalurkan tenaga elektrik yang bersih dan boleh dipercayai pada satu daripada kadar tarif terendah di seluruh Sabah," kata Beroz.

 

 

Datuk Beroz Nikman Mirdin
                               Datuk Beroz Nikmal Mirdin

 

 

Beroz menambah bahawa penyerahan yang diperlukan kepada Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Seda) dan SESB telah dibuat, dan kedua-dua entiti akan menyemak keputusan ujian sebelum mengeluarkan pensijilan berkaitan dalam masa sekitar tiga bulan.

 

Pada Jun 2021, Jentayu mengumumkan cadangan untuk mengambil alih dua syarikat yang memiliki TH1 dan TH2 iaitu Telekosang Hydro One Sdn Bhd dan Telekosang Hydro Two Sdn Bhd.

 

"Sekarang kedua-dua TH1 dan TH2 telah mencapai pencapaian terakhir dan paling penting mereka, kami telah memenuhi preseden keadaan kritikal yang diperlukan untuk Jentayu memperoleh dan menyuntik TH1 dan TH2 ke dalam Jentayu, tertakluk kepada kelulusan akhir oleh pemegang saham dan pengawal selia," kata Beroz.

 

Dengan siapnya projek Telekosang, Beroz berkata kumpulan itu kini akan beralih ke loji kuasa hidro aliran sungai seterusnya - Projek Oriole 170MW di Sipitang.

 

Memandangkan kejayaan TH1 dan TH2, Beroz melahirkan keyakinan dalam menyampaikan satu lagi loji yang berjaya secara komersial untuk menyumbang dengan ketara kepada keperluan tenaga mendesak Sabah.

 

Jentayu memperoleh surat hasrat daripada kementerian tenaga pada Oktober 2022, membenarkan Jentayu untuk terus membangunkan Project Oriole.

 

Projek itu kemudiannya dimasukkan sebagai projek yang disahkan dalam Plant Up Plan for Sabah yang dikeluarkan pada 19 Sept 2023, menggariskan rancangan pembangunan untuk loji jana kuasa masa depan di Sabah.

 

Anggaran kos bagi projek itu ialah RM 2.8 bilion, dan ia dijangka siap menjelang Disember 2027. - DagangNews.com