Johari Ghani menerusi KUB mahu ambil alih 87% syarikat kabel kuasa CCB bernilai RM119 juta | DagangNews Skip to main content

Johari Ghani menerusi KUB mahu ambil alih 87% syarikat kabel kuasa CCB bernilai RM119 juta

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Nov - KUB Malaysia Bhd, yang pemegang saham terbesarnya ialah Datuk Seri Johari Abdul Ghani, mahu mengambil alih 86.65% kepentingan ekuiti dalam Central Cables Bhd (CCB) menerusi syarikat pelaburannya, JAG Capital Holdings Sdn Bhd.

 

Pertimbangan pembelian sebanyak RM119.42 juta akan dipenuhi melalui penerbitan 199.04 juta saham baharu dalam KUB pada 60 sen sesaham, kata KUB dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Selepas pengambilalihan itu selesai, KUB berkata ia akan melanjutkan tawaran am mandatori untuk mengambil alih semua baki saham CCB pada RM2.60 sesaham untuk dipenuhi sama ada secara tunai keseluruhan berjumlah sehingga RM18.4 juta atau melalui terbitan saham baharu dalam KUB, juga pada harga terbitan 60 sen sesaham. Ini menjadikan jumlah penilaian CCB oleh KUB kepada RM137.82 juta.

 

CCB telah diperbadankan pada tahun 1967 dan terlibat terutamanya dalam pembuatan kabel kuasa dan wayar.

 

Anak lelaki Johari, Amir Nashrin Johari, adalah pengarah di CCB dan JAG Capital.


 

Amir Nashrin Johari
      Amir Nashrin Johari

 


KUB berkata pengambilalihan itu akan membolehkan kumpulan itu menceburi bidang pembuatan kabel dan wayar kuasa, yang merupakan aktiviti huluan dalam rantaian nilai industri kuasa yang akan berintegrasi baik dengan perniagaan kuasa sedia ada di bawah anak syarikat milik penuh KUB Power Sdn Bhd.

 

KUB Power menyediakan perkhidmatan kejuruteraan awam dalam industri kuasa, termasuk pembinaan pencawang dan talian penghantaran, pembekalan dan pemasangan infrastruktur elektrik, dan penyelenggaraan elektrik.

 

KUB juga berusaha untuk memanfaatkan sumber, kepakaran dan kekuatan CCB dalam mendapatkan projek baharu untuk perniagaan kuasa, dengan itu meningkatkan kecekapan operasinya, strategi pembidaan, kedudukan kewangan dan prospek kumpulan KUB yang diperbesarkan.


 
KUB menjangkakan perniagaan baharu di bawah CCB menyumbang 25% atau lebih daripada keuntungan bersih kumpulan dan/atau mengakibatkan lencongan lebih daripada 25% daripada aset bersih kumpulan pada masa hadapan.

 

"Ini selaras dengan rancangan kumpulan untuk mempelbagaikan pendapatan dan aliran pendapatannya bagi mengurangkan risiko terlalu bergantung kepada perniagaan LPG (gas petroleum cecair) serta meraih faedah sinergi daripada cadangan pengambilalihan itu," tambah kumpulan itu.

 

Bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 (FY2023), CCB meningkatkan keuntungan selepas cukai lebih lima kali ganda kepada RM11.65 juta berbanding RM2.03 juta pada FY2022 apabila hasil meningkat 41.7% kepada RM199.15 juta daripada RM140. 55 juta, terutamanya disebabkan oleh peningkatan dalam pesanan pembelian yang diterima daripada pelanggan. Jumlah pinjamannya berjumlah RM42.75 juta dengan penggearan 0.53. - DagangNews.com