JS-SEZ bakal meningkatkan kerjasama ekonomi Malaysia-Singapura, hubungan dua hala - ACCCIM | DagangNews Skip to main content

JS-SEZ bakal meningkatkan kerjasama ekonomi Malaysia-Singapura, hubungan dua hala - ACCCIM

Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong - Gambar Pejabat Perdana Menteri Malaysia
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 11 Jan - Pemeteraian Memorandum Persefahaman (MoU) bagi penubuhan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) akan meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan mengukuhkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura.

 

Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) Bersekutu berkata JS-SEZ berada pada kedudukan yang baik untuk menghubungkan pelabur dan perniagaan di kedua-dua negara serta pelabur asing kepada peluang baharu daripada peningkatan perdagangan sempadan dan pertumbuhan ekonomi yang pesat di rantau ini.

 

Presiden ACCCIM Senator Tan Sri Low Kian Chuan, dalam satu kenyataan hari ini, berkata persatuan itu percaya JS-SEZ boleh meningkatkan perdagangan dan pelaburan, pelancongan serta kesalinghubungan rakyat dengan rakyat yang akan memberi manfaat bersama Malaysia dan Singapura.

 

“Kedua-dua Malaysia dan Singapura boleh saling melengkapi dan memperkukuh untuk mencapai pulangan pelaburan dan nilai ekonomi yang optimum, dengan memanfaatkan kekuatan dan sumber kedua-dua negara.

 

"Singapura mempunyai kumpulan bakat dan teknologi yang mendalam, ekosistem inovasi yang kukuh dan aliran pelaburan, manakala Johor mempunyai tenaga kerja, kelebihan kos berbanding Singapura, sumber tanah dan ketersambungan dengan negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia.

 

"Johor dan Singapura boleh mengenal pasti faedah bersama dan mentakrifkan dengan jelas tanggungjawab dalam perancangan dan pelaksanaan rangka kerja pembangunan JS-SEZ yang betul," kata kenyataan itu.

 

Beliau bagaimanapun menegaskan perancangan yang menyeluruh dan pelaksanaan yang berkesan terutama dengan komitmen yang tinggi daripada pucuk pimpinan amat penting bagi memastikan kejayaan JS-SEZ.

 

Walaupun kedua-dua kerajaan Malaysia dan Singapura memainkan peranan penting untuk memudahkan pembangunan JS-SEZ, ACCCIM menegaskan bahawa adalah sama pentingnya bahawa pasukan petugas atau jawatankuasa yang bertanggungjawab menyelia penubuhan zon ekonomi khas untuk mempunyai komunikasi yang membina secara tetap, maklum balas dan penglibatan dengan komuniti perniagaan.

 

Mengenai perkara berkaitan, Low mengumumkan penubuhan jawatankuasa pemandu bersama antara ACCCIM dan rakan sejawatannya dari Singapura berikutan pemeteraian MoU antara Malaysia dan Singapura untuk penubuhan JS-SEZ.

 

Digelar sebagai Jawatankuasa Pemandu Bersama untuk Kerjasama dan Perundingan, beliau berkata badan itu bertujuan untuk memberikan sumbangan mereka dalam bentuk perkongsian maklum balas, idea serta cadangan mengenai dasar, kemudahan dan peraturan untuk menambah baik persekitaran operasi perniagaan di Malaysia dan Singapura.

 

"ACCCIM berharap dapat mengambil bahagian dalam proses penglibatan dalam pembangunan JS - SEZ," katanya.

 

Awal hari ini di Johor Baru, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong menyaksikan majlis menandatangani MoU untuk JS-SEZ.

 

MoU itu dirasmikan oleh Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli bagi pihak Malaysia, dan rakan sejawatannya, Menteri Perdagangan dan Industri Singapura, Gan Kim Yong.

 

MoU ini dibuat hanya dua bulan selepas Pemukiman Pemimpin Singapura-Malaysia ke-10 pada Oktober, menggariskan usaha berterusan untuk mewujudkan perjanjian komprehensif mengenai JS-SEZ.- DagangNews.com