Jualan sarung tangan diunjur meningkat didorong pemulihan permintaan secara beransur-ansur, kata PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Jualan sarung tangan diunjur meningkat didorong pemulihan permintaan secara beransur-ansur, kata PublicInvest

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Jun - Public Investment Bank (PublicInvest) menjangkakan jumlah jualan sarung tangan bertambah baik disokong pemulihan permintaan secara beransur-ansur. 

 

Katanya, keputusan terkini daripada entiti sektor sarung tangan di bawah liputan mereka menunjukkan peningkatan berurutan, menunjukkan momentum operasi yang positif terutamanya didorong oleh peningkatan jumlah jualan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, terdapat peningkatan dalam jumlah jualan keseluruhan, menghasilkan keputusan suku tahun ke suku tahun yang lebih tinggi. 

 

"Jumlah jualan Hartalega meningkat sebanyak 24% manakala jumlah jualan keseluruhan Top Glove meningkat 13%," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Publicinvest berkata, selaras dengan jumlah jualan yang lebih tinggi, pengeluar sarung tangan Malaysia telah melaporkan peningkatan kadar penggunaan pada suku baru-baru ini.

 

Katanya, kadar penggunaan Hartalega meningkat kepada 73% berbanding 43% pada suku sebelumnya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, Top Glove dan Kossan beroperasi pada kadar penggunaan 50%, menandakan peningkatan sebanyak 25% dari tahun ke tahun.

 

"Kami percaya inisiatif penyahtauliahan kilang ini akan meningkatkan kadar penggunaan keseluruhan melalui pengoptimuman kos yang lebih baik, menghasilkan margin yang lebih baik dan kos operasi yang lebih rendah.

 

"Harga bahan mentah, termasuk nitril butadiena dan lateks asli, yang merupakan 30% daripada jumlah kos pengeluaran, telah berada dalam aliran menaik sejak Januari 2024.

 

"Kami menjangkakan ini akan memampatkan margin operasi untuk pengeluar sarung tangan Malaysia dalam separuh pertama tahun ini, tetapi menjangkakan ia kembali normal pada separuh kedua 2024," katanya.- DagangNews.com