Kadar vaksinasi Malaysia tertinggi di ASEAN | DagangNews Skip to main content

Kadar vaksinasi Malaysia tertinggi di ASEAN

Vaksinasi COVID-19

KUALA LUMPUR 3 Jun - Malaysia mencatatkan kadar vaksinasi COVID-19 yang tertinggi dalam kalangan enam negara utama ASEAN.

 

Statistik yang dikeluarkan 'Our World in Data' menunjukkan Malaysia mendahului Indonesia, Filipina, Thailand, Myanmar dan Vietnam dengan sekurang-kurangnya 6.2% vaksinasi yang berjaya dicapai.

 

Senarai berkenaan bagaimanapun tidak melibatkan Singapura, Brunei, Kemboja dan Loas yang merupakan empat negara terkecil ASEAN dalam aspek populasi dan saiz negara.

 

Menurut laporan Malaysia Now, Malaysia mencatatkan sebanyak 2.7% populasi yang menerima dos pertama, sementara 3.5% telah melengkapkan dua dos vaksin.

 

"Ia disusuli Indonesia sebanyak 6%. Indonesia yang memulakan program vaksinasi pada pertengahan Januari lalu, awal sebulan daripada Malaysia dan hanya sedikit mendahului Malaysia dari sudut peratusan populasi yang menerima suntikan vaksin lengkap.

 

"Pada 31 Mei lalu, 3.89% menerima vaksin lengkap di Indonesia, sementara Malaysia mencatatkan sebanyak 3.54%.

 

"Kedua-dua negara ini jauh mendahului Filipina, Thailand dan Myanmar, yang masih mencatat kadar populasi menerima vaksin sekurang-kurangnya suntikan pertama di bawah 4%," lapor Malaysia Now.

 

Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) Malaysia yang bermula pada 26 Februari tahun ini menyaksikan sejumlah 500,000 barisan hadapan negara menerima vaksin pada fasa pertama.

 

Fasa kedua bermula pada April dijangka melibatkan 9.4 juta penerima terdiri daripada warga emas dan mereka yang memiliki risiko tinggi.

 

Fasa ketiga pula dijadualkan bermula pada Mei sehingga Februari tahun depan melibatkan 13.7 juta penerima berusia 18 tahun ke atas.

 

.

 

Hingga 2 Jun 2021, sebanyak 2.0 juta dos pertama telah diberikan kepada rakyat Malaysia.

 

Bagi dos kedua pula, sebanyak 1.1 juta dos telah diberikan sekali gus menjadikan jumlah komulatif pemberian dos vaksin di Malaysia sebanyak 3.2 juta. - DagangNews.com