Kekurangan bekalan masih jadi penghalang utama pertumbuhan sektor pembuatan | DagangNews Skip to main content

Kekurangan bekalan masih jadi penghalang utama pertumbuhan sektor pembuatan

KUALA LUMPUR 5 Mei - Sektor pembuatan Malaysia menyaksikan peningkatan baharu dalam momentum pertumbuhan pada permulaan suku kedua 2022.

 

Menurut S&P Global, walaupun tahap pengeluaran kekal lemah, tetapi kemasukan permintaan pulih dengan kukuh yang mencatatkan kenaikan mendadak sejak April 2014 di tengah-tengah keyakinan pelanggan yang semakin meningkat. 

 

Bagaimanapun, katanya, di sebalik peningkatan permintaan, pengilang masih mengurangkan bilangan tenaga kerja kerana sekatan sempadan antarabangsa menghalang keupayaan firma untuk mengambil pekerja dari luar negara, yang mengakibatkan kadar kehilangan pekerjaan adalah lebih pantas.

 

"Perniagaan juga menyatakan kebimbangan bahawa tekanan harga dan bekalan yang berterusan telah menghalang operasi, dengan kekurangan bahan dan kelewatan penghantaran berleluasa," katanya dalam kenyataan seperti dilapor The Edge hari ini.

 

S&P Global berkata, ini menunjukkan jangkaan firma berhubung pengeluaran akan datang, yang jatuh ke paras terendah sejak Ogos lalu.

 

Indeks Pengurus Pembelian (PMI) Pembuatan S&P Global Malaysia yang diselaraskan secara bermusim meningkat daripada 49.6 pada Mac kepada 51.6 pada April, menunjukkan peningkatan baharu dalam sektor itu.

 

Menurutnya, berdasarkan kepada kaitan antara PMI dan statistik rasmi, angka terbaharu itu menunjukkan pengembangan berterusan dalam pengeluaran pembuatan dan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), walaupun kaji selidik itu mencadangkan bahawa pertumbuhan sekali lagi dikekang oleh isu rantaian bekalan yang berterusan.

 

Sementara itu, Pakar Ekonomi Ketua Perniagaan S&P Global, Chris Williamson berkata, April menyaksikan lonjakan permintaan bagi barangan perkilangan dengan pengeluar mencatatkan aliran masuk tempahan baharu paling kukuh selama 8 tahun, mencerminkan gabungan peningkatan jualan di dalam dan luar negara.

 

Bagaimanapun, katanya, kekangan bekalan dari segi ketersediaan buruh dan komponen kekal sebagai penghalang utama kepada pemulihan ekonomi.

 

"Ini bermakna pengilang dan pembekal sekali lagi tidak dapat memenuhi permintaan secara purata, yang seterusnya meningkatkan tekanan berterusan ke atas harga," katanya.

 

Menurut beliau, kebimbangan terhadap kelewatan rantaian bekalan disebabkan langkah sekatan di China dan perang Ukraine, akan menarik semula keyakinan perniagaan terhadap prospek dalam sektor tersebut.

 

"Dalam erti kata lain, pengilang melihat tanda permintaan pulih tetapi usaha mereka untuk meningkatkan pengeluaran bagi memenuhi pesanan baharu ini terus dikecewakan oleh masalah kekurangan, yang berkemungkinan memberi tekanan seterusnya kepada inflasi dalam tempoh beberapa bulan akan datang," jelasnya. - DagangNews.com