Kementerian Kesihatan minta nasihat AGC mengenai Pharmaniaga tidak mengendahkan surat tuntutan RM15.34 juta | DagangNews Skip to main content

Kementerian Kesihatan minta nasihat AGC mengenai Pharmaniaga tidak mengendahkan surat tuntutan RM15.34 juta

KUALA LUMPUR 16 Nov - Kementerian Kesihatan sedang mendapatkan nasihat daripada Jabatan Peguam Negara (AGC) mengenai tindakan sewajarnya berikutan Pharmaniaga Logistics Sdn Bhd (PLSB) enggan mematuhi surat tuntutan yang dikeluarkan kementerian mengenai kekurangan dalam perolehan ventilator yang rosak.

 

Timbalan Menteri Kesihatan, Lukanisman Awang Sauni berkata kementerian mengeluarkan surat tuntutan bayaran balik RM15.34 juta pada 13 September lalu, dan memberikan PLSB tarikh akhir 14 hari untuk maklum balas.

 

Namun, Lukanisman berkata, PLSB bertindak balas dengan meminta surat itu ditarik balik dan menyatakan kesediaan untuk merundingkan bayaran tertunggak RM1.07 juta bagi projek naik taraf pengudaraan.

 

“Justeru, Kementerian Kesihatan kini sedang menunggu nasihat daripada Jabatan Peguam Negara (AGC) mengenai tindakan lanjut yang sewajarnya yang perlu diambil berikutan maklum balas PLSB,” kata Lukanisman semasa sesi Dewan Khas di Dewan Rakyat pada Rabu, lapor The Edge.

 

Beliau menjawab soalan Lim Lip Eng (PH-Kepong), yang menggesa kementerian supaya tidak menerima penyerahan dan sikap tidak bertanggungjawab PLSB dan pembekal dari China berhubung ventilator yang rosak.


 

parafrasa

 


Lim juga mengesyorkan agar kerajaan mengambil tindakan tegas dengan menyenaraihitamkan Pharmaniaga, atau penyedia ventilator di China.

 

Lukanisman berkata kementerian akan mempertimbangkan langkah-langkah yang dicadangkan Lim untuk mencegah kejadian serupa pada masa hadapan.

 

Beliau juga menarik perhatian bahawa kementerian kini sedang menyediakan maklum balasnya terhadap cadangan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dan komited untuk menambah baik proses perolehan walaupun dalam kecemasan, serta memastikan komunikasi melalui medium yang diwartakan.

 

Laporan PAC pada Oktober mendedahkan bahawa Kementerian Kesihatan telah meluluskan peruntukan RM30 juta sebagai bayaran pendahuluan yang akan dibayar kepada PLSB bagi perolehan 500 ventilator, yang mana 136 unit telah disediakan dari 1 April hingga 19 Mei 2020, dengan kos RM20.125 juta.

 

Bagaimanapun, Kementerian Kesihatan memaklumkan syarikat itu bahawa ventilator tidak serasi pada 4 Jun 2020, kerana hanya 28 unit berfungsi. Pembaikan dan penggantian selanjutnya menyebabkan hanya empat unit tambahan yang boleh digunakan.

 

Ditambah kepada RM2.9 juta untuk pembaikan, kerajaan membelanjakan sejumlah RM23.03 juta untuk 136 ventilator, dengan hanya 32 yang bekerja pada penghujungnya.

 

Atas arahan kementerian kesihatan, baki RM6.97 juta daripada bayaran pendahuluan telah dipulangkan pada 15 Jun.

 

Bayaran baki RM1.075 juta untuk audit, pentauliahan dan penyelenggaraan ventilator masih dalam perbincangan antara Kementerian Kesihatan, PLSB, dan IDS Medical Systems (M) Sdn Bhd — syarikat yang dilantik oleh PLSB untuk membaiki dan menaik taraf ventilator. - DagangNews.com