Kenali Tan Sri Rashid Hussain, pengerusi baharu Lembaga Tabung Haji  | DagangNews Skip to main content

Kenali Tan Sri Rashid Hussain, pengerusi baharu Lembaga Tabung Haji 

Tan Sri Abdul Rashid Hussein bertemu Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri pada Februari 2023. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR 21 Dis - Tan Sri Abdul Rashid Hussain, pengerusi Lembaga Tabung Haji yang baru dilantik, tidak asing lagi dalam industri kewangan kerana beliau dikenali secara meluas sebagai pengasas bersama Kumpulan Perbankan RHB, kumpulan perkhidmatan kewangan bersepadu sepenuhnya - keempat terbesar di Malaysia.

 

Semuanya bermula pada 1983, apabila Abdul Rashid memperoleh lesen broker dan menubuhkan Rashid Hussain Securities Sdn Bhd.

 

Di bawah pengawasannya, Rashid Hussain Securities menjadi satu daripada broker saham terkemuka di Malaysia, menjadi yang pertama di negara ini melakukan penyelidikan dalaman ke atas syarikat Malaysia pada tahun 1985.

 

 

kwong yik

 

 

Pada 1996, Abdul Rashid memperoleh 75% kepentingan dalam Kwong Yik Bank Bhd, yang kemudiannya digabungkan dengan DCB Bank Bhd pada 1997 untuk membentuk RHB Bank Bhd, menjadikannya penggabungan perbankan terbesar negara pada masa itu.

 

Dalam tempoh kurang sedekad, beliau membina konglomerat perkhidmatan kewangan yang terdiri daripada firma broker saham, bank perdagangan, syarikat kewangan dan bank saudagar.


 

D&C Bank

 


Perniagaan teras semasa kumpulan distrukturkan kepada lima tonggak perniagaan, iaitu Perbankan Komuniti Kumpulan, Perbankan Borong Kumpulan, Perniagaan Syariah Kumpulan, Perniagaan Antarabangsa Kumpulan dan Insurans Kumpulan.

 

Bagaimanapun, Abdul Rashid tidak lagi mempunyai sebarang kepentingan dalam kumpulan perbankan RHB kerana terpaksa melepaskan kawalan apabila menghadapi masalah kewangan semasa krisis kewangan 1997/98.

 

Pada masa itu, beliau mempunyai 23.7% kepentingan dalam Rashid Hussain Bhd, yang seterusnya menguasai 55% RHB Capital Bhd, yang menempatkan RHB Bank, RHB Sakura Merchant Bankers Bhd dan RHB Securities.

 

 

rhb

 

 

Berikutan siri pinjaman besar yang dilaporkan secara meluas kepada syarikat berkaitan politik seperti Rekapacific Bhd, yang dikawal oleh anak bekas menteri pengangkutan Tun Ling Liong Sik, dan perniagaan yang berkaitan dengan Tan Sri Halim Saad, yang tidak menjadi.

 

Abdul Rashid kemudiannya menjual baki 17.3% pegangannya dalam Rashid Hussain Bhd kepada Utama Banking Group (kini tidak berfungsi) pada tahun 2003, yang kemudiannya dijual kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

 

Sebelum mengasaskan konglomerat perkhidmatan kewangan itu, Abdul Rashid memulakan kerjaya perkhidmatan kewangannya pada 1971 dengan Strauss Turnbull di UK dan kembali ke Malaysia pada 1975 untuk bekerja di Bumiputra Merchant Bankers Bhd sebelum menubuhkan firma broker sahamnya sendiri.

 

Abdul Rashid juga merupakan pengerusi Putrajaya Holdings Sdn Bhd dari 1995 hingga 2000 dan berkhidmat sebagai ahli lembaga pengarah dan pengerusi jawatankuasa eksekutif Khazanah Nasional Bhd dari 1994 hingga 1998.

 

 

parafrasa

 

 

Beliau kini merupakan ahli lembaga pengelola Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

 

Terbaru, Abdul Rashid dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong sebagai salah seorang daripada enam anggota Suruhanjaya Siasatan Diraja Tabung Haji yang ditubuhkan pada 2022 untuk mengkaji semula operasi tabung itu dalam tempoh 2014-2020.

 

Laporan daripada siasatan itu telah pun dibentangkan kepada Raja dan kerajaan Malaysia, menunggu tindakan selanjutnya. - DagangNews.com