Kenanga Research kekal saranan 'market perform' dengan TP RM1.09 untuk SLP Resources | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research kekal saranan 'market perform' dengan TP RM1.09 untuk SLP Resources

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Dis - Kenanga Research mengekalkan saranan 'market perform' untuk SLP Resources Berhad dengan harga sasaran (TP) RM1.09 sesaham.

 

Firma itu menjangkakan prospek permintaan yang kurang menggalakkan bagi sektor pembungkusan plastik pada 2023 berikutan ekonomi global yang perlahan selain gangguan rantaian bekalan yang menjejaskan operasi pengguna akhir.

 

Mereka turut menjangkakan berlaku kelembapan ekonomi terutamanya pada 1HFY23.

 

Kami menjangkakan tompok lembut terutamanya semasa 1HFY23.

 

"Keadaan itu aka diimbangi kekurangan tenaga kerja menghasilkan peningkatan produktiviti dan kecekapan yang lebih baik, margin keuntungan yang lebih baik apabila inventori kos inventori resin berkurangan secara beransur-ansur dan penurunan kos input.

 

"Kumpulan itu memiliki kekuatan campuran produknya yang condong ke arah produk bukan komoditi dengan margin tinggi dan aliran tunai serta kunci kira-kira yang kukuh, membolehkannya secara konsisten membayar dividen yang besar," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Bagaimanapun, firma itu berkata, kumpulan itu tetap berhadapan dengan beberapa risiko termasuk pengekalan harga kos resin yang tinggi.

 

Selain itu, kumpulan itu turut berdepan kemungkinan pemulihan permintaan yang perlahan akibat kemelesetan ekonomi. - DagangNews.com