Kenanga Research mulakan liputan ke atas Boustead Plantations Bhd pada 82 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

Kenanga Research mulakan liputan ke atas Boustead Plantations Bhd pada 82 sen sesaham

Kenanga turut menampilkan kumpulan tersebut sebagai saham pilihan syariah.

KUALA LUMPUR 21 Jun - Kenanga Research memulakan liputan ke atas saha, Boustead Plantations Bhd pada 82 sen dengan penarafan "outperform" dan harga sasaran sebanyak RM1 sesaham.

 

Ini berdasarkan gabungan harga kepada pendapatan sebanyak 13 kali ganda untuk tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (FY23) dan jangkaan hasil dividen yang lumayan sebanyak 14.3% untuk FY22 dan 8% untuk FY23, kata firma penyelidikan itu dalam nota kajiannya hari ini.

 

Kenanga positif terhadap kumpulan itu berikutan aktiviti huluan khusus yang mendapat manfaat secara langsung daripada harga minyak sawit mentah (MSM) yang tinggi, menumpukan pada peningkatan kecekapan pengeluaran dan kemungkinan dividen yang besar untuk rekod pendapatan untuk FY22.

 

Bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2022 (1QFY22), Boustead Plantations melaporkan keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti sebanyak RM435 juta.

 

“Walaupun tidak termasuk keuntungan pelupusan sebanyak RM325 juta (RM364 juta sebelum cukai), keuntungan bersih teras 1QFY22 mencecah RM111 juta — hampir separuh daripada FY21 — manakala pendapatan sepatutnya kekal kukuh untuk 2QFY22 juga.

 

"Oleh itu, rekod FY22 bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana harga MSM sepatutnya terus kekal tinggi.

 

“Walaupun harga MSM kelihatan tinggi dengan beberapa tekanan menurun apabila bekalan bertambah baik dalam tempoh enam bulan akan datang, bekalan global masih kelihatan ketat.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan harga akan kekal kukuh menjelang FY23,” kata Kenanga.

 

Memandangkan prospek pendapatan yang sihat dan sejarah pembayaran dividen yang kukuh, kumpulan itu boleh dijangka membayar dividen sebanyak 14 sen untuk FY22 dan dividen khas juga tidak boleh diketepikan, tambah Kenanga.

 

Selain itu, Kenanga turut menampilkan kumpulan tersebut sebagai saham pilihan syariah. - DagangNews.com