Kerajaan berunding dengan syarikat konsesi elak kenaikan tol di 19 lebuh raya, dijangka telan belanja RM400 bilion | DagangNews Skip to main content

Kerajaan berunding dengan syarikat konsesi elak kenaikan tol di 19 lebuh raya, dijangka telan belanja RM400 bilion

KUALA LUMPUR 17 Nov - Kerajaan telah memulakan rundingan dengan syarikat konsesi tol untuk menyusun semula kutipan tol di 19 lebuh raya mengikut keputusan Kabinet pada 18 Dis 2020, dengan tujuan mengekalkan atau mengurangkan caj tol, menurut Timbalan Menteri Kerja Raya Abdul Rahman Mohamad.

 

Abdul Rahman menegaskan sebarang cadangan untuk menstruktur semula perjanjian konsesi bergantung kepada perbincangan dengan syarikat konsesi dan kerajaan, tertakluk kepada kelulusan daripada Kementerian Kewangan.

 

Keputusan mengenai kadar tol mesti dibuat secara holistik dan konklusif, dengan mengambil kira implikasi kewangannya yang ketara dan keperluan untuk mengekalkan keyakinan pelabur, mematuhi syarat perjanjian konsesi, dan memastikan tanggungjawab pemegang konsesi terhadap pengurusan dan kos aset lebuh raya, akhirnya meringankan beban kewangan masa depan kerajaan, katanya.

 

"Bagaimanapun, cadangan sedemikian memerlukan kajian menyeluruh, dan dianggarkan pemansuhan tol di seluruh negara akan menelan belanja sekitar RM400 bilion," kata Abdul Rahman.

 

Pada 2022, kerajaan telah menyerap kira-kira RM435 juta sebagai pertukaran untuk tiada kenaikan tol, tambahnya, tanpa memberikan butiran lanjut.

 

Syarikat-syarikat tersebut merangkumi Amanat Lebuhraya Rakyat Bhd (ALR), Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas), IJM Corp Bhd, ANIH Bhd dan PLUS Malaysia Bhd.

 

Rundingan untuk lebuh raya lain termasuk Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) sedang berjalan dan akan mengambil masa untuk dimuktamadkan berikutan penglibatan kerajaan, syarikat konsesi dan institusi kewangan, kata Abdul Rahman semasa sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat pada Khamis.

 

Menteri itu bagaimanapun tidak menjelaskan secara terperinci mengenai lebuh raya khusus yang sedang dirundingkan penstrukturan semula tol.

 

Konsesi LPT2 dipegang oleh ANIH, yang turut mengendalikan Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1).

 

Prolintas memegang enam konsesi termasuk Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH), Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE), Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya SILK Kajang, Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) dan Damansara-Shah Lebuhraya Bertingkat Alam (DASH).

 

IJM memegang empat konsesi di Malaysia iaitu Lebuhraya Sungai Besi (Besraya), Lebuhraya Pantai Baru (NPE), lebuh raya Kajang-Seremban (LEKAS) dan Lebuhraya Pantai Barat (WCE) di bawah WCE Holdings Bhd.

 

PLUS pula mempunyai lima konsesi lebuh raya iaitu Lebuhraya Utara-Selatan, Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuhraya Seremban-Port Dickson, Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah dan Lebuhraya Butterworth-Kulim.


 

parafrasa

 


PLUS juga memegang konsesi untuk Laluan Kedua Malaysia-Singapura dan Jambatan Pulau Pinang.

 

ALR mengambil alih empat syarikat konsesi lebuh raya pada 2022, yang memegang konsesi untuk Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lebuhraya Sprint, Lebuhraya Kesas dan Terowong SMART.

 

RM30 juta tanggung hari bebas tol

Sementara itu, Abdul Rahman berkata tempoh dua hari bebas tol di seluruh negara untuk Deepavali melibatkan kos keseluruhan RM30 juta.

 

"Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana meluluskan pengecualian tol sempena sambutan Deepavali yang melibatkan kos RM30 juta," katanya.

 

Beliau menjawab pertanyaan Ahmad Fadhli Shaari (PN-Pasir Mas) mengenai perbelanjaan kerajaan untuk hari bebas tol. - DagangNews.com