Kontrak pembangunan stesen sisa pepejal SCIB di Johor ditamatkan | DagangNews Skip to main content

Kontrak pembangunan stesen sisa pepejal SCIB di Johor ditamatkan

KUALA LUMPUR 6 Sept - Sarawak Consolidated Industries Bhd (SCIB) berkata kontrak RM16.28 juta yang diperoleh kumpulan itu dua tahun lalu untuk pembangunan stesen pemindahan sisa pepejal di Pontian, Johor telah ditamatkan.

 

Pakar kejuruteraan awam itu telah mengumumkan penganugerahan kontrak kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan kepada anak syarikat milik penuhnya, SCIB Infraworks Sdn Bhd, oleh Satria Kasturi (M) Sdn Bhd pada 10 Sept 2021.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, syarikat itu berkata SCIB Infraworks dan Satria Kasturi telah menamatkan kontrak bersama dan bersetuju untuk melepaskan satu sama lain daripada semua tuntutan dan obligasi berkaitan kontrak, kecuali tuntutan untuk kerja yang dilakukan, yang telah dipersetujui setakat 12 Mei tahun lalu.

 

"Syarikat itu menguatkuasakan haknya di bawah kontrak dan mengambil langkah yang perlu untuk melindungi kepentingan SCIB dalam mengurangkan risiko yang timbul daripada faktor kos," kata kumpulan itu, dalam menjelaskan rasional penamatan itu.

 

"Lembaga pengarah, setelah mengambil kira semua aspek penamatan kontrak, berpendapat bahawa kemasukan notis penamatan tersebut adalah untuk kepentingan terbaik syarikat," kata SCIB.

 

SCIB menyatakan bahawa tiada risiko yang dikenal pasti berkaitan dengan penamatan kontrak kecuali untuk tuntutan kerja yang tidak dibayar.

 

Sementara itu, jumlah tertunggak yang perlu dibayar dan terhutang oleh pelanggan telah terjejas sepenuhnya pada tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023 (FY2023). Oleh itu, ia tidak akan mempunyai sebarang kesan material ke atas penggearan, pendapatan dan aset bersih kumpulan untuk FY2024.

 

Saham SCIB, yang meningkat lebih tiga kali tahun setakat ini, ditutup setengah sen atau 1.09% lebih rendah pada 45.5 sen, memberikan kumpulan itu permodalan pasaran sebanyak RM291.31 juta. - DagangNews.com