Kos dan faedah memerangi rasuah untuk golongan muda | DagangNews Skip to main content

Kos dan faedah memerangi rasuah untuk golongan muda

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

UNTUK mendapatkan pekerjaan yang layak merupakan cabaran yang sukar bagi golongan muda di seluruh Asia Pasifik. Penyebaran amalan rasuah dan korupsi mempunyai kesan yang amat besar terhadap peluang golongan muda yang semakin ramai menjadi graduan.

 

Memastikan integriti perniagaan bukan sekadar pertimbangan etika untuk usahawan sosial muda  adalah satu kemestian jika mereka ingin melihat perniagaan mereka berkembang dan maju.

 

Namun ini bukanlah satu perjalanan yang mudah, seperti yang dialami oleh golongan muda yang terlibat dalam perniagaan yang adil dan terbuka untuk semua.

 

Asia-Pasifik adalah rumah kepada 55% daripada golongan muda dunia. Dianggarkan bahawa mereka menyumbang separuh daripada pengangguran di rantau ini dan terus berkembang apabila umur untuk pesara dilanjutkan. Pandemik COVID-19 telah dan terus memberi impak besar kepada perkara ini.

 

Semakin ramai golongan muda membuat keputusan untuk menghadapi cabaran ini dengan menubuhkan perniagaan mereka sendiri. Asia mempunyai satu daripada kadar permulaan muda yang tertinggi di seluruh dunia dengan 40% daripada mereka mencipta pekerjaan untuk orang lain.

 

Keusahawanan menawarkan mereka jalan keluar, tetapi bukan penyelesaian yang mudah dan ringkas untuk dilalui. Walaupun bisnes yang lebih besar mempunyai kapasiti untuk mematuhi piawaian dan peraturan integriti perniagaan untuk mengembangkan perniagaan mereka, syarikat permulaan sering mengalami kesukaran dan merudum.

 

Perlu memulakan kerjasama untuk menyediakan bimbingan dan alat kepada usahawan muda dan pemboleh ekosistem permulaan.

 

Dengan memulakan penciptaan bersama penyelesaian untuk menyokong syarikat baru dan muda dalam laluan mereka untuk bukan sahaja bertahan daripada wabak COVID-19, tetapi untuk mengembangkan perniagaan yang mampan dengan integriti.

 

Golongan muda diperkasa dan berkeupayaan melalui latihan peringkat serantau dan kebangsaan.


 

fudzail

 


Membatalkan normalisasi rasuah

Rasuah dan korupsi ada di mana-mana yang seakan sebati dengan rakyat Malaysia. Mendengarnya setiap hari, terutamanya semasa pandemik. Tetapi sebab melihat lebih banyak berita mengenainya bukan sahaja kerana semakin banyak rasuah, ia adalah kerana orang ramai lebih menyedarinya, dan bersedia untuk bercakap mengenainya.

 

Kesedaran dan ketelusan adalah antara penawar terbaik terhadap rasuah yang masih jauh untuk membasmi dan mungkin kerajaan perlu tegas dengan hukuman mati untuk pesalah rasuah.

 

Orang muda telah membuka mata mereka untuk melihat realiti harian rasuah di negara ini dan masyarakat mereka, di luar skandal berskala besar yang sampai ke berita harian.

 

Mendengar daripada pakar dan berkongsi sesama rakan sebaya membantu mereka menyedari bahawa hanya kerana sesuatu berlaku sepanjang masa dan mungkin kelihatan normal, tidak bermakna ia betul. Mempersoalkan norma sosial dan membatalkan normalisasi amalan rasuah adalah kunci untuk menanganinya.

 

Usahawan muda menampilkan kajian kes kehidupan sebenar yang memberikan pandangan tentang menangani konflik kepentingan, pembayaran pemudahan dan cabaran lain yang terdedah kepada setiap usahawan.

 

Yang lain menonjolkan kuasa perpaduan dan kepentingan mengetahui bahawa integriti perniagaan adalah serasi dengan norma sosial dan perubahan itu secara mungkin.

 

Kajian kes tentang bagaimana sesetengah orang berjaya berkembang sambil mengekalkan integriti perniagaan, bukan sahaja menjadi inspirasi dan cadangan tentang cara melakukannya, tetapi yang lebih penting, memberi harapan bahawa ia boleh dilakukan.

 

Mendapati rasa kemasyarakatan dan sistem sokongan untuk bertahan apabila keadaan menjadi sukar. Pengalaman itu merangsang ramai belia untuk memulakan kempen sendiri memerangi rasuah.


 

fudzail

 


Perubahan terkecil boleh memberi kesan

Dapat menyerlahkan petua yang dimasukkan pada peringkat individu secara berperingkat. Sama ada dalam bentuk mekanisme kawalan dalaman seperti senarai semak untuk pekerja, peringatan tentang kepentingan resit, atau penggunaan analisis risiko; beberapa usahawan muda menyebut bagaimana kadangkala perubahan terkecil, yang disebabkan oleh alat atau komen, mempunyai kesan yang besar.

 

Dapat membantu usahawan menukar nilai peribadi mereka kepada kod kelakuan. Premisnya ialah mengetahui diri sendiri dan memahami prinsip etika di mana kedua-duanya membimbing kehidupan peribadi tetapi juga menentukan cara  menjalankan perniagaan anda.

 

Usaha ini dapat membincangkan perkara yang di fikirkan secara samar-samar sehingga kini dengan meletakkannya dalam perkataan yang konkrit dan  perlu mempertajamkan visi pengurusan.

 

Kebanyakan pemilik perniagaan kecil, naratif normatif akauntabiliti dan pematuhan yang lebih luas mungkin sukar untuk difahami, tetapi praktikal yang boleh dikaitkan dan berguna.

 

Apabila wabak COVID-19 tiba ramai terpaksa mula bekerja dari rumah, begitu juga kakitangannya. Ini memberikan cabaran baharu kepada pemilik perniagaan kecil.

 

Menyesuaikan diri dengan cara kerja baharu ini mendorongnya untuk mencipta mekanisme kawalan dalaman yang mudah yang membantu mereka mengembangkan perniagaan sambil mengurangkan risiko.

 

Usahawan muda wanita menyusun rumahnya sendiri juga berazam untuk menyokong usahawan wanita lain dalam komuniti dengan berkongsi pengetahuan, kemahiran dan alatan tentang integriti perniagaan dengan mereka.


 

fudzail

 


Pematuhan adalah kunci untuk pertumbuhan

Walaupun dengan niat yang baik dan usaha yang gigih, kerumitan peraturan dan peraturan boleh menjadi luar biasa, terutamanya untuk pemula dan usahawan sosial muda, yang tidak mempunyai pengalaman, pengetahuan, dan rangkaian untuk mengelakkan kerenah birokrasi.

 

Peraturan mungkin berubah atau peraturan mungkin kelihatan bercanggah. Apabila garis panduan atau panduan yang jelas kurang, usahawan yang sudah lama berkecimpung memberi motivasi kepada usahawan baru untuk terus menjalani segala rintangan.

 

Usahawan muda untuk dapat berkembang sebagai sebuah perniagaan dan sebagai seorang profesional, pematuhan sedemikian adalah penting.

 

Pematuhan perlu diarusperdanakan sepenuhnya merentasi dan seluruh struktur organisasi dan tidak boleh dibahagikan. Proses yang menyakitkan, tetapi kunci untuk pertumbuhan.


 

fudzail

 


Diharapkan lebih ramai usahawan muda dalam pandemik ini untuk memulihkan pertumbuhan ekonomi yang lemah dengan bantuan inisiatif kerajaan.

 

Lebih ramai penggangur golongan muda dapat memikirkan untuk menjadi usahawan di tahun 2022 biarpun secara kecilan pada awalnya dan untuk menentang rasuah yang berleluasa ketika ini.

 

Rasuah adalah pandemik negara yang sukar dibendung setelah 64 tahun merdeka.  - DagangNews.com