Lanjutan tarikh kenderaan dihantar bantu OEM kekalkan margin - HLIB | DagangNews Skip to main content

Lanjutan tarikh kenderaan dihantar bantu OEM kekalkan margin - HLIB

Mazda yang dikendali oleh Bermaz Auto memiliki pesanan tertunggak tinggi sebanyak 8,000 unit untuk Mazda di Malaysia.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Jun - Walaupun tarikh akhir pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan automotif (SST) akan tamat pada 30 Jun 2022, keputusan kerajaan membenarkan pengecualian termasuk kenderaan yang dihantar sehingga 31 Mac 2023, akan membantu pengeluar peralatan asli (OEM) mengekalkan margin mereka sehingga akhir tahun, kata Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research.

 

Kementerian Kewangan baru-baru ini berkata ia tidak akan melanjutkan pengecualian SST bagi kenderaan yang ditempah melepasi 30 Jun 2022, tetapi akan membenarkan penghantaran untuk pesanan yang dibuat dalam tempoh ini dilanjutkan hingga 31 Mac 2023.

 

"Keputusan seimbang itu dicapai selepas mempertimbangkan 264,000 unit tempahan tertunggak yang tinggi pada masa ini didorong oleh lonjakan permintaan dan ketidakupayaan OEM untuk memenuhi pesanan tinggi dalam masa yang singkat, kerana mereka terjejas oleh gangguan rantaian bekalan yang berterusan," kata HLIB dalam nota kajiannya hari ini.

 

"Kami secara keseluruhannya positif dengan lanjutan masa penghantaran sehingga 31 Mac 2023, memberikan jumlah masa yang cukup untuk OEM automotif memenuhi pesanan tertunggak semasa mereka (bergantung pada model dan spesifikasi).

 

"OEM akan dapat mendapat manfaat sepenuhnya daripada tunggakan pesanan tinggi semasa tanpa mengorbankan margin mereka selepas Jun 2022, menghasilkan margin yang berterusan sehingga akhir tahun," tambahnya.

 

Ia berkata OEM yang mempunyai tunggakan pesanan tinggi termasuk Perodua (UMW dan MBMR), Proton (DRB-Hicom), Toyota (UMW), Honda (DRB) dan Mazda (Bermaz Auto).

 

Susulan pengumuman kerajaan itu, jumlah pesanan tertunggak sebanyak 264,000 dijangka meningkat apabila pengguna tergesa-gesa membuat pesanan sebelum tarikh akhir 30 Jun.

 

Selepas tarikh akhir Jun, HLIB berkata OEM dijangka tidak agresif dengan jualan dan pemasaran kerana mereka menunggu lebih jelas mengenai sentimen pengguna menjelang akhir tahun.

 

"Kami menjangka OEM akan kekal berhati-hati dalam belanjawan mereka pada 2023, sambil memanfaatkan pelancaran model baharu yang menarik untuk mengekalkan volum jualan mereka," katanya.


 

HR-V 2022
Honda HR-V baharu bakal dilancarkan secara rasmi di pasaran Malaysia akhir bulan Jun 2022.

 

 

HLIB kekal "neutral" terhadap sektor automotif dengan jumlah unjuran jumlah industri yang tidak berubah sebanyak 600,000 unit pada 2022 sambil kekal berhati-hati dengan potensi kelembapan pada 2023.

 

HLIB juga menganjurkan saham MBMR (Beli, TP:RM5) dan DRB-Hicom (Beli, TP:RM2) atas jangkaan OEM tempatan untuk mengatasi prestasi dengan potensi pertumbuhan daripada pasaran eksport baharu.

 

Firma penyelidikan itu menambah bahawa ia menyukai Bermaz Auto (Beli, TP:RM1.95) kerana kunci kira-kiranya yang kukuh dengan pesanan tertunggak tinggi sebanyak 8,000 unit untuk Mazda di Malaysia. - DagangNews.com