Leader Steel terima pampasan RM42.56 juta daripada Pejabat Tanah Klang | DagangNews Skip to main content

Leader Steel terima pampasan RM42.56 juta daripada Pejabat Tanah Klang

KUALA LUMPUR 11 Jan - Anak syarikat milik penuh Leader Steel Holdings Bhd (LSH) Ferronet Asia Sdn Bhd telah menerima notis pemberian dan tawaran pampasan (Borang H) daripada Pejabat Tanah Klang yang melakukan pengambilan wajib di bawah Akta Pengambilan Tanah 1960 (Akta 486) untuk memperoleh tanah seluas 28,903 meter persegi di Mukim Kapar, Klang bernilai RM42.56 juta.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, LSH berkata pelupusan wajib itu hasil daripada penerimaan Borang H untuk mengambil milik tanah terbabit di bawah Seksyen 18 Akta 486.

 

“Memandangkan tanah terbabit kini dicaj kepada institusi kewangan, balasan pampasan tertakluk kepada jumlah yang perlu dibayar kepada institusi kewangan untuk mengurangkan pinjaman, yang selaras dengan dokumen pertuduhan.

 

"Baki selebihnya dijangka digunakan untuk pengembangan perniagaan masa depan, modal kerja dan pembayaran balik hutang," katanya.

 

LSH berkata balasan pampasan sebanyak RM42.56 juta termasuk pampasan bagi ganti rugi pemberhentian dan kehilangan pendapatan.

 

“Keputusan bagi jumlah pampasan tersebut telah dibuat oleh Pejabat Tanah Klang semasa perbicaraan tanah yang diadakan pada 28 Nov 2023 berdasarkan fakta yang dikemukakan oleh wakil daripada Ferronet dan wakil daripada pihak lain yang berkaitan.

 

"Jumlah akhir yang diberikan adalah tertakluk kepada penerimaan Borang H tanpa sebarang bantahan oleh kedua-dua Ferronet dan pihak berkaitan lain," katanya. - DagangNews.com