Magna Prima, Golden Rainbow View bangunkan kawasan SJKC Lai Meng pembangunan bercampur RM1.2 bilion | DagangNews Skip to main content

Magna Prima, Golden Rainbow View bangunkan kawasan SJKC Lai Meng pembangunan bercampur RM1.2 bilion

SJKC Lai Meng

KUALA LUMPUR 19 Jan - Magma Prima dan Golden Rainbow View Sdn Bhd akan membangunkan kawasan Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Lai Meng menjadi pembangunan bercampur dengan anggaran nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM1.2 bilion.

 

Bangunan sekolah akan dirobohkan untuk memberi laluan kepada pembangunan.

 

Satu perjanjian telah ditandatangani antara Twinicon (M) Sdn Bhd Golden Rainbow View pada 18 Januari 2024.

 

Pembangunan itu terdiri daripada lot komersial, unit pejabat rumah kecil (SOHO), pangsapuri perkhidmatan, suite pejabat dan hotel serta berkeluasan kira-kira 113,963 kaki persegi.

 

Tanah menghadap ke sebelah utara-barat Jalan Ampang dan terletak dalam segitiga emas Kuala Lumpur, daerah pusat perniagaan utama di bandar itu.

 

Ia terletak tiga kilometer ke barat laut Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan masing-masing kira-kira 800 meter ke barat laut Kuala Lumpur.

 

Twinicon memperoleh tanah itu pada 2014 daripada Persatuan Sekolah Perempuan Lai Meng berharga RM148.15 juta.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia Securities Bhd, Magma Prima berkata, syarikat itu tidak memulakan pelan pembangunan sebegitu untuk tapak itu selepas mengambil kira pelaburan modal yang besar diperlukan ditambah dengan keadaan pasaran mengelilingi sektor pasaran hartanah premium.

 

"Oleh itu, kumpulan itu telah menilai semula pilihannya ke atas tanah pembangunan, termasuk tetapi tidak terhad kepada, kemungkinan untuk melupuskan tanah itu. 

 

"Terbaharu, kumpulan itu pada Jun 2022, menyatakan minat untuk memperoleh tanah itu. Tanah pada harga indikatif AS$69 juta. Bagaimanapun, syarikat itu tidak terlibat lebih lanjut mengenai pernyataan minat yang disebutkan di atas," katanya.

 

Ia menambah bahawa syarikat itu dijangka memperoleh kerugian proforma daripada cadangan pembangunan bersama kerana ia tidak lagi berhasrat untuk membangunkan tanah itu sendiri, disebabkan komitmen modal yang tinggi, lapor New Straits Times.

 

"Ia melihat cadangan pembangunan bersama sebagai peluang yang baik kerana ia membolehkan pembukaan kunci dan pengewangan tanah dengan pertimbangan yang mewakili premium RM201.8 juta kepada kos permulaan pelaburan dan premium RM50 juta (16.67%) kepada nilai pasaran masing-masing," katanya. - DagangNews.com