Pasaran saham Malaysia kini terbaik di Asia Tenggara - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pasaran saham Malaysia kini terbaik di Asia Tenggara - MIDF Research

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Mei - Bursa Malaysia merupakan pasaran saham terbaik di ASEAN ketika ini berdasarkan FBM KLCI yang meningkat +10.4% dari awal tahun hingga tarikh semasa (YTD).

 

Menurut MIDF Research, berbanding dengan rakan setaranya yang lain, hanya NIKKEI Jepun telah mengatasi prestasi dengan peningkatan sebanyak +16.0%.

 

"Kami percaya bahawa salah satu faktornya ialah sokongan yang diberikan oleh pelabur tempatan dan pulangan dana asing pada bulan Mei.

 

"Walaupun kami melihat aliran keluar bersih dana asing sebanyak - RM4.25b dalam tempoh antara Mac-24 dan Apr-24, ia telah menyaksikan aliran masuk bersih RM1.0 bilion pada Mei-24 setakat ini.

 

"Kami yakin dengan prospek dana asing kembali ke pasaran Malaysia berikutan pemotongan kadar AS dan jangkaan dolar AS akan melemah berikutan ini," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Permodalan pasaran saham Malaysia catat sejarah tertinggi - melepasi RM2 trilion

 

Bursa Malaysia ditutup semalam pada 1,605.68 mata yang merupakan prestasi terbaik dalam tempoh dua tahun iaitu sejak 8 April 2022.

 

MIDF Research menjangkakan prospek yang baik untuk aktiviti dagangan di Bursa Malaysia tahun ini dari sudut pandangan pendapatan dan penilaian korporat.

 

burs

 

"Kami menjangkakan pertumbuhan ekonomi yang teguh dan seterusnya meningkatkan pendapatan korporat. 

 

"Kami juga menjangkakan jangkaan pemotongan kadar faedah AS akan membawa kepada sentimen positif, terutamanya di kalangan pelabur asing, dan ini akan mendorong penilaian pasaran yang lebih baik," jelasnya.

 

bursa
Saham-saham yang paling banyak didagangkan pada April 2024. - Infografik Bursa Malaysia

 

Jelas firma penyelidikan itu, Bursa Malaysia berada pada kedudukan yang baik untuk terus membangunkan pasaran dan membuat kemajuan lanjut dalam rancangan strategiknya.

 

"Kami menjangkakan bahawa inisiatif ini boleh menyebabkan Bursa meningkatkan platform dagangannya dan seterusnya meningkatkan daya tarikannya.

 

"Walau bagaimanapun dalam jangka pendek, perkembangan global dan tempatan yang berterusan akan terus mempengaruhi turun naik dan prestasi pasaran sekuriti dan derivatif, yang pada ketika ini kita positif.

 

"Oleh itu, kami mengekalkan panggilan BELI ke atas saham dengan harga sasaran (TP) tidak berubah sebanyak RM8.20," ujarnya.- DagangNews.com