OCK memasuki Laos dengan perjanjian pajakan 15 tahun menara telekomunikasi dengan Best Telecom | DagangNews Skip to main content

OCK memasuki Laos dengan perjanjian pajakan 15 tahun menara telekomunikasi dengan Best Telecom

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 8 Mei - Syarikat menara telekomunikasi, OCK Group Bhd memeterai perjanjian pemajakan menara selama 15 tahun dengan Best Telecom Co Ltd, menandakan kemasukannya ke Laos, di mana Best Telecom merancang untuk melancarkan rangkaian 5G mereka menjelang akhir tahun.

 

Dalam satu kenyataan, OCK berkata perjanjian dengan Best Telecom menandakan kemasukan "rasmi" kumpulan itu ke Laos, walaupun nilai perjanjian itu masih tidak didedahkan.

 

"Langkah strategik ini menandakan kemasukan rasmi kumpulan itu ke Laos.

 

“Untuk memulakan penggunaan, OCK telah dianugerahkan beberapa kelompok tapak yang terletak dalam kawasan metropolitan Vientiane dan beberapa bandar utama di mana kumpulan itu akan membina dan memajak menara telekomunikasi kepada Best Telecom dalam tempoh 15 tahun, menyediakan aliran pendapatan berulang jangka panjang kepada kumpulan itu,” kata kumpulan itu.

 

Pada Oktober 2022, OCK dan Kementerian Kewangan Laos (MOF) menandatangani perjanjian pemegang saham untuk menubuhkan syarikat usaha sama, OCK Laos TowerCo Co Ltd, di mana OCK memegang pegangan majoriti sebanyak 70% manakala kementerian memegang baki 30%.

 

Selepas perjanjian itu, OCK Laos TowerCo dijangka memohon lesen menara di Laos.

 

Perkembangan terbaru dengan Best Telecom ini mengukuhkan lagi kedudukan kumpulan sebagai menara telekomunikasi serantau di rantau ini, menurut pengarah urusan Kumpulan OCK Datuk Wira Sam Ooi Chin Khoon.

 

Ooi berkata, kepakaran OCK sebagai towerco serantau, ditambah dengan kehadiran tempatan Best Telecom dan cita-cita 5G, bersedia untuk membuka peluang besar dalam pasaran Laos.

 

“Kumpulan itu akan terus mengembangkan kehadiran serantaunya, menunggangi gelombang peningkatan teknologi 5G bersama-sama dengan permintaan yang semakin meningkat untuk ketersambungan data dan memanfaatkan trend pasaran yang menarik,” tambahnya.

 

 

best telekom

 

 

Sementara itu, Ooi berkata, dengan pengalaman OCK sebelum ini sebagai towerco di Vietnam dan budaya telekomunikasinya yang serupa dengan di Laos, kumpulan itu percaya kebiasaan ini memainkan peranan penting dalam membantunya untuk meniru kejayaan yang sama di Laos.

 

“Kami juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada pemegang saham kami, Kementerian Kewangan Laos (Laos MOF), atas kerjasama dan sokongan mereka sepanjang perjalanan ini dan menjadikan peristiwa penting ini satu kenyataan,” ujarnya. - DagangNews.com