Mah Sing jual tanah di Pulau Pinang RM66.33 juta, untuk beli tanah di tempat lain | DagangNews Skip to main content

Mah Sing jual tanah di Pulau Pinang RM66.33 juta, untuk beli tanah di tempat lain

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 13 Sept - Mah Sing Group Bhd, salah satu syarikat pembangunan hartanah terbesar di Malaysia mengikut saiz aset, berhasrat menggunakan wang yang diperoleh daripada penjualan sebidang tanah yang belum dibangunkan di Pulau Pinang untuk membeli lebih banyak tanah pada masa hadapan.

 

Anak syarikat milik penuhnya Klassik Tropika Development Sdn Bhd menjual sebidang tanah seluas 13,695 meter persegi di Pykett Avenue di Georgetown di luar Jalan Burma kepada Morningjoy Sdn Bhd dengan harga tunai RM66.33 juta.

 

Mah Sing berkata dalam pemfailan bursa saham bahawa Klassik Tropika membeli tanah itu pada 2009 untuk rancangan pembinaan kondominium mewah.

 

Nilai buku bersih tanah itu setakat 30 Jun 2022, ialah RM61.85 juta.

 

Selepas menolak semua kos jangkaan yang berkaitan dengan transaksi itu, Mah Sing menjangka mencatatkan keuntungan sebanyak RM1.8 juta berikutan penutupan penjualan pada suku keempat tahun ini.

 

Mah Sing berkata, pelupusan tanah itu selaras dengan strategi kumpulan itu untuk memberi lebih tumpuan kepada tanah kediaman jenis "M-Series" bagi pembangunan hartanah mampu milik yang selari dengan permintaan pasaran semasa.

 

"Pelupusan tanah dan penggantian dengan tanah Siri-M dengan masa pemulihan yang lebih cepat akan membantu mengoptimumkan kecekapan simpanan tanah kumpulan.

 

"Hasil yang diperoleh daripada pengewangan tanah yang belum dibangunkan akan membebaskan wang tunai untuk digunakan oleh kumpulan untuk pengambilan tanah pada masa hadapan.

 

"Memandangkan kemudahan pinjaman untuk tanah itu telah dijelaskan sepenuhnya, hasil daripada pelupusan itu dijangka meningkatkan kedudukan tunai dan bank kumpulan itu," katanya. - DagangNews.com