Mahkamah Tinggi dapati Telekung Suqainah Lite tiru Harmoni Siti Khadijah | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi dapati Telekung Suqainah Lite tiru Harmoni Siti Khadijah

Pengasas telekung Siti Khadijah, Padzilah Enda Sulaiman (dua dari kanan) dan pengasas bersama Mohammad Muzammil Aminuddin dengan peguam Ahmad Hafiz Zubir dan Iman Danial Hakim dari tetuan Hafiz Zubir & Co. (HZAC)

KUALA LUMPUR 19 Feb - Mahkamah Tinggi mendapati Telekung Suqainah Lite milik Airaz Technologies Sdn Bhd telah meniru dan melanggar reka bentuk telekung Harmoni Siti Khadijah, milik Siti Khadijah Apparel Sdn Bhd.

 

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Azlan Sulaiman, dalam keputusannya yang dikeluarkan Isnin lalu, berkata, selepas meneliti sampel Suqainah Lite dan membandingkannya secara visual dengan reka bentuk 'Harmoni', beliau mendapati ciri penting 'Harmoni' turut terdapat dalam Suqainah.

 

Dalam saman balas yang difailkan pada 14 Disember 2022, Siti Khadijah Apparel yang diwakili peguam Ahmad Hafiz Zubir dan Iman Danial Hakim mendakwa terdapat persamaan ketara dalam reka bentuk, dan corak pada kepala dan dagu Telekung Suqainah Lite Airaz dengan Harmoni Siti Khadijah. telekung.

 

Siti Khadijah Apparel mendakwa tindakan Airaz Technologies yang menjual, mengiklan dan mengedar Telekung Suqainah Lite Airaz telah melanggar hak reka bentuk industrinya.

 

Siti Khadijah Apparel kemudiannya memohon perintah pengisytiharan bahawa Airaz Technologies melanggar reka bentuk industri reka bentuk telekungnya di bawah Seksyen 32 Akta Reka Bentuk Perindustrian 1996.

 

 

wainuiomata

 

 

Sementara itu, peguam Ahmad Hafiz ketika dihubungi berkata, mahkamah mendapati wujud peniruan jelas dilakukan Airaz Technologies menerusi rekaan telekung terbabit.

 

Ahmad Hafiz berkata, mahkamah juga mendapati terdapat usaha mencukupi oleh anak guamnya dalam penghasilan dan pembuatan telekung Harmoni Siti Khadijah, yang menjadikannya rekaan baharu dan asli.

 

Peguam itu berkata, pada masa sama, mahkamah menolak saman utama iaitu permohonan Airaz Technologies untuk membatalkan pendaftaran reka bentuk industri telekung Harmoni Siti Khadijah yang difailkan pada 2 Jun 2022.

 

Beliau berkata, dalam prosiding 16 Februari lalu, mahkamah memerintahkan Airaz Technologies membayar kos RM70,000 dan akan menetapkan tarikh untuk mendengar hujah mengenai taksiran ganti rugi yang perlu dibayar oleh Airaz Technologies.

 

Azlan juga memerintahkan Airaz Technologies membayar ganti rugi am, ganti rugi teladan dan ganti rugi teruk, yang akan dinilai kemudian.

 

Dalam keputusannya, Azlan berkata Airaz Technologies gagal memberikan butiran mencukupi berhubung rekaan telekung Siti Khadijah yang dinyatakan plaintif bukan sesuatu yang asli atau baharu.

 

"Saya dapati plaintif gagal mengemukakan sebarang sampel telekung atau spesimen fizikal yang didedahkan kepada umum atau sudah berada di pasaran, yang didakwa tidak mempunyai keaslian atau kebaharuan."

 

 

hikayat

 

 

Sementara itu, Siti Khadijah dalam kenyataannya berkata, keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada Siti Khadijah menegaskan kepentingan memelihara harta intelek dan melindungi reka bentuk industri yang dihasilkan secara teliti dan inovatif.

 

"Pembuatan telekung jenama Siti Khadijah hanya berpangkalan di Malaysia yang terletak di Laman Khadijah, Nilai, Negeri Sembilan.

 

"Untuk memelihara harta intelek jenama Siti Khadijah, reka bentuk industri bentuk muka di bawah jenama Siti Khadijah telah didaftarkan dengan MyIPO (Perbadanan Harta Intelek Malaysia).

 

"Oleh yang demikian, Siti Khadijah amat memandang serius berkenaan isu perlindungan harta intelek merangkumi reka bentuk perindustrian, cap dagangan dan hak cipta.

 

"Siti Khadijah juga akan mengambil tindakan tegas termasuk tindakan undang-undang terhadap kes-kes pelanggaran harta intelek seperti ini," kata syarikat itu. - DagangNews.com