Malakoff, Masdar jalin kerjasama pembangunan projek solar PV 1,000 MW | DagangNews Skip to main content

Malakoff, Masdar jalin kerjasama pembangunan projek solar PV 1,000 MW

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada Jumaat berkenan berangkat menghadiri COP28 bagi Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) di Dubai, UAE, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 4 Dis - Malakoff Corporation Bhd menandatangani perjanjian induk (HoA) dengan Abu Dhabi Future Energy Company PJSC-Masdar untuk mengenal pasti peluang perniagaan yang berpotensi melalui pelaburan dan pembangunan projek loji solar fotovoltaik (PV).

 

Projek solar itu menyasarkan kapasiti sehingga 1,000 MW, selain perjanjian itu juga melibatkan penerokaan projek tenaga boleh diperbaharui (RE) yang berpotensi terletak di Semenanjung Malaysia. 

 

Dalam mengejar pelaksanaan dua fasa strategik, kerjasama itu bertujuan untuk meningkatkan dengan portfolio RE Malakoff, sejajar komitmen mereka yang tidak berbelah bahagi kepada kemampanan dan memanfaatkan kepakaran secara strategik daripada kedua-dua pihak untuk pertumbuhan dan kejayaan bersama.

 

Melalui perjanjian itu, kedua-dua pihak akan bersama-sama menjalankan penilaian teknikal dan komersial dan/atau kajian pra-kebolehlaksanaan ke atas projek tertentu yang telah dikenal pasti. 

 

Kedua-dua pihak juga akan secara kolaboratif mengendalikan tugas dan aktiviti komprehensif yang terlibat dalam projek pembangunan, pelaksanaan dan pengurusan, termasuk penstrukturan dana pembiayaan.

 

Masdar, perintis dan kuasa dalam tenaga bersih, telah meletakkan Emiriah Arab Bersatu untuk berada di barisan hadapan dalam peralihan tenaga global melalui komitmen pelaburannya kepada RE projek di lebih 40 negara. 

 

Masdar baru-baru ini memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) untuk pelaburan sebanyak AS$8 bilion untuk tenaga boleh baharu (TBB) 10,000 MW di Malaysia.

 

 

malakoff
Anwar Syahrin Abdul Ajib (kiri) dan Mohamed Jameel Al Ramahi ketika menandatangani perjanjian induk antara Malakoff dan Masdar di COP28 bagi Konvensyen Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) di Dubai, UAE, baru-baru ini.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malakoff, Anwar Syahrin Abdul Ajib mengiktiraf keperluan kritikal untuk rumusan tenaga mampan di tengah-tengah cabaran iklim. 

 

Beliau berkata, kerjasama itu sebagai bukti pengembangan mantap Malakoff dalam RE, menyelaraskan bukan sahaja dengan seruan global untuk bertindak tetapi juga dengan objektif bercita-cita tinggi Malaysia untuk mencapai status sifar bersih menjelang 2050. 

 

Katanya, ia menekankan komitmen korporat Malakoff yang tidak berbelah bahagi untuk membuat sumbangan bermakna ke arah menangani keperluan global yang mendesak untuk kelestarian.


 
“Sebagai tindak balas kepada permintaan yang semakin meningkat untuk penggunaan tenaga solar, kerjasama ini akan diutamakan terhadap pembangunan loji suria, memanfaatkan ketersediaan luas untuk meneroka dan memaksimumkan rangka kerja komprehensif dan insentif kerajaan yang direka untuk memudahkan syarikat seperti kami, dalam mempercepatkan peralihan ini ke arah amalan tenaga lestari. 

 

"Sebagai pemain berpengalaman dalam industri penjanaan kuasa, organisasi kami bersedia untuk melengkapkan kehebatan pelaburan Masdar yang dalam sektor RE. Malakoff berharap dapat bekerjasama dengan Masdar dalam projek yang dicadangkan dan membayangkan kemungkinan melanjutkan kerjasama mereka melangkaui inisiatif ini. 

 

"Bersama-sama, kita bertujuan bukan sahaja untuk mencapai sasaran kemampanan kami untuk Malaysia yang lebih hijau tetapi juga menyumbang secara signifikan kepada memupuk dunia yang lebih mampan secara amnya," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Masdar, Mohamed Jameel Al Ramahi berkata, pihaknya sangat berbangga untuk memperkukuh sokongan terhadap cita-cita RE Malaysia dengan perkongsian itu. 

 

"Sebagai perintis tenaga bersih dengan lebih 17 tahun pengalaman dalam melaksanakan projek tenaga boleh diperbaharui dan bersih pada skala, kami melihat ke hadapan untuk membantu membina kapasiti TBB Malaysia dengan perjanjian ini bagi menyokong sasaran sifar bersih.

 

Sehingga kini, Malakoff memegang sejumlah 151 MW kapasiti penjanaan TBB di bawah portfolionya terdiri daripada projek yang diperoleh untuk solar skala besar (LSS), solar atas bumbung (RTS) dan penjanaan kuasa hidro.

 

Dalam mengejar dunia yang lebih bersih dan hijau, kerjasama ini adalah sebahagian daripada komitmen Malakoff ke arah Matlamat Pembangunan Lestari PBB No. 7 - Tenaga Mampu Milik dan Bersih yang memfokuskan untuk memastikan akses kepada tenaga yang berpatutan, boleh dipercayai dan mampan untuk semua. - DagangNews.com