Malaysia Airlines perlu bayar sehingga RM129 juta untuk ambil alih unit katering Brahim's | DagangNews Skip to main content

Malaysia Airlines perlu bayar sehingga RM129 juta untuk ambil alih unit katering Brahim's

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Malaysia Aviation Group (MAG) perlu membayar sehingga RM129 juta, tidak termasuk sebarang bayaran muhibah, untuk mengambil alih unit katering dalam penerbangan Brahim's Holdings Bhd Brahim's Food Services Sdn Bhd (BFS).

 

Menurut akhbar The New Straits Times (NST), perunding bebas, dipercayai Deloitte Malaysia, telah menilai keseluruhan BFS antara RM162.8 juta dan RM184 juta.

 

Sumber berkata Brahim's bersedia untuk menjual 70% kepentingannya dan terpulang kepada MAG untuk memiliki sepenuhnya dapur dalam penerbangan BFS dengan tenaga kerja, kepakaran dan pelanggan syarikat penerbangan asing.

 

MAG kini memiliki baki 30 peratus kepentingan.

 

NST juga mendakwa mengetahui bahawa unit BFS dan MAG Malaysia Airlines Bhd masih belum memuktamadkan perjanjian katering dalam penerbangan tiga tahun baharu yang sepatutnya ditandatangani sebelum akhir bulan ini.

 

"Dengan kurang daripada 10 hari lagi, apa-apa boleh berlaku. Jika kontrak tidak ditandatangani menjelang akhir bulan, maka kemungkinan besar ia sudah berakhir di antara mereka," kata satu sumber.

 

Malaysia Airlines dan BFS bulan lepas telah melanjutkan kontrak mereka dari 1 Julai hingga 31 Ogos.

 

Malaysia Airlines dipercayai telah pun mengaktifkan Pelan Kesinambungan Perniagaannya untuk menawarkan pilihan makanan dan minuman alternatif dalam penerbangan dengan menyediakan dapur sementara dalam penerbangan di perkarangan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

 

Difahamkan beberapa khemah telah dipasang di sekitar KLIA sebagai dapur sementara dalam penerbangan dengan trak AeroDarat unit pengendalian darat MAG dan van berwarna putih diletakkan di sebelah dapur.

 

Trak tersebut akan digunakan untuk menghantar makanan dalam penerbangan ke penerbangan Malaysia Airlines yang beroperasi di luar Terminal 1 KLIA.

 

Sementara itu, BFS mahu perjanjian asal tiga tahun (dengan pilihan dua tahun tambahan) ditukar kepada lima tahun tanpa klausa penamatan untuk kemudahan yang disifatkannya sebagai tempoh tidak adil.

 

Sumber berkata, makanan dalam penerbangan di dalam pesawat Malaysia Airlines bermula 1 Sept mungkin tidak akan disediakan oleh BFS jika kontrak tidak ditandatangani.

 

Pada masa ini, BFS menyediakan makanan dalam penerbangan kepada semua penerbangan Malaysia Airlines keluar dari KLIA kecuali ke Tokyo dan London. Makanan dalam penerbangan untuk kedua-dua destinasi itu disediakan oleh Pos Aviation Sdn Bhd.

 

"Adalah lebih baik jika pihak ini berfikir jangka panjang demi kepentingan penumpang.

 

"Persoalannya bolehkah Malaysia Airlines melakukannya sendiri? Atau adakah mereka akan sedar selepas beberapa ketika bahawa mereka memerlukan sokongan dan kemudian mungkin kembali kepada BFS?""Jika itu berlaku, adakah BFS mahukan terma baharu dalam perjanjian itu? Adakah harga akan kekal?" tanya sumber lain.

 

Menjalankan dapur katering dalam penerbangan memerlukan lebih daripada sekadar memastikan makanan disediakan tepat pada masanya, tambah sumber itu.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Bolehkah dipulihkan keretakan hubungan Brahim's-Malaysia Airlines, mengapa kerajaan membisu?

 

NST pertama kali melaporkan pada 15 Jun bahawa BFS dan Malaysia Airlines bersedia untuk menamatkan hubungan 26 tahun mereka yang bergelora berikutan perselisihan dalam kontrak baharu mereka.

 

Percanggahan pendapat itu disebabkan klausa "penamatan untuk kemudahan" yang telah ditambahkan oleh syarikat penerbangan nasional itu ke dalam perjanjian.

 

Pada 25 Jun, Kementerian Kewangan bertindak untuk menapis keretakan antara Malaysia Airlines dan BFS dengan meminta mereka menyambung kontrak selama dua bulan lagi selepas 30 Jun untuk rundingan lanjut.

 

Pada 3 Julai, MAG memberitahu NST bahawa ia telah menerima perjanjian daripada BFS pada 28 Jun untuk melanjutkan perkhidmatan mereka selama dua bulan lagi. - DagangNews.com