Malaysia boleh jana AS$17 bilion modal pelabur runcit untuk pelaburan iklim menjelang 2030 - Laporan Stanchart | DagangNews Skip to main content

Malaysia boleh jana AS$17 bilion modal pelabur runcit untuk pelaburan iklim menjelang 2030 - Laporan Stanchart

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Dis - Sebanyak AS$17 bilion atau RM79.43 bilion dalam bentuk modal pelabur runcit boleh dijana ke arah pelaburan iklim di Malaysia menjelang 2030, menurut Laporan Perbankan 2023 Standard Chartered (Stanchart).

 

Daripada jumlah tersebut, sebanyak AS$9 bilion mungkin menuju ke tema mitigasi, terutamanya pembaharuan, kecekapan tenaga dan penyimpanan.

 

Baki AS$8 bilion boleh diarahkan untuk menyesuaikan diri, yang meliputi infrastruktur yang berdaya tahan, biodiversiti dan sistem makanan, menurut laporan tersebut.

 

Berdasarkan tinjauan di seluruh 10 pasaran pertumbuhan di Asia, Afrika, dan Timur Tengah, laporan penyelidikan itu mencadangkan potensi global sebanyak AS$3.4 trilion untuk pelaburan iklim, yang menonjolkan kesan signifikan yang individu boleh lakukan dalam memerangi perubahan iklim.

 

Di Malaysia, laporan itu mengatakan bahawa 93% pelabur menyatakan minat dalam pelaburan iklim, dengan 83% bertujuan untuk meningkatkan aliran modal ke arah inisiatif yang berkaitan dengan iklim. Motivasi termasuk pematuhan kepada norma sosial, nilai peribadi, meningkatkan pulangan pelaburan dan mengurangkan risiko portfolio.

 

Walaupun adanya minat, pelabur Malaysia menghadapi halangan, dengan 66% memetik komprehensif dan 63% mencatatkan perbandingan sebagai cabaran yang signifikan dalam mitigasi iklim dan pelaburan penyesuaian.

 

Laporan ini menekankan peranan kritikal industri dalam mengatasi halangan -halangan ini dan memerlukan usaha kerjasama dari institusi kewangan, pengawal selia, syarikat dan individu untuk menubuhkan pelbagai aset iklim yang lebih luas.

 

Untuk menangani cabaran-cabaran ini, laporan itu mencadangkan pelbagai tindakan, seperti pengurus aset dan bank yang digesa untuk mewujudkan aset iklim baru yang sejajar dengan kepentingan yang baru muncul sementara institusi kewangan harus menarik modal runcit dengan menyediakan maklumat, produk yang disesuaikan dan butiran berasaskan hasil.


 

standard chartered

 


Laporan ini juga menyoroti kepentingan penyelesaian digital untuk memudahkan proses dan menekankan keperluan untuk penjajaran industri global mengenai piawaian pelaporan dan keperluan pendedahan minimum untuk meningkatkan keyakinan pelabur.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Perbankan Pengguna, Swasta dan Perniagaan di Stanchart Malaysia, Sammeer Sharma  menekankan peranan industri dalam meningkatkan akses kepada penyelesaian, mengharmonikan piawaian pelaporan, dan mengukur kesan untuk merapatkan jurang antara kepentingan pelabur dan skala pelaburan iklim.

 

"Di Stanchart Malaysia, kami akan terus bekerjasama rapat dengan pelanggan kami untuk memadankan pelaburan mereka ke bidang minat mereka, sehingga mereka dapat membantu membiayai penyelesaian untuk masa depan yang lebih mampan," katanya.- DagangNews.com