Malaysia, Indonesia jalin kerjasama bangunkan usahawan melalui program 'Bridge To Brilliance' anjuran Usanita | DagangNews Skip to main content

Malaysia, Indonesia jalin kerjasama bangunkan usahawan melalui program 'Bridge To Brilliance' anjuran Usanita

Datuk Adzliana Hasan (kiri) mengadakan kunjungan ke atas Teten Masduki di Jakarta bagi membincangkan kerjasama membangunkan usahawan Malaysia dan Indonesia.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 17 Nov - Malaysia dan Indonesia sepakat untuk bekerjasama bagi membangunkan usahawan di kedua-dua negara melalui program 'Bridge To Brilliance' anjuran Usanita Sdn. Bhd.

 

Terdahulu, delegasi usahawan wanita Malaysia mengadakan kunjungan hormat ke atas Menteri Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Indonesia, Teten Masduki di Jakarta.

 

Pada pertemuan itu, usahawan-usahawan Malaysia yang diketuai oleh Ketua Pegawai Eksekutif Usanita, Datuk Adzliana Hasan membincangkan kerjasama bersama dalam bidang keusahawanan termasuklah program Bridge to Brilliance.

 

Adzliana berkata, usahawan daripada kedua-dua negara akan bersama-sama berkongsi idea digital, pengurusan masyarakat tanpa tunai serta peluasan pasaran dalam program padanan itu.

 

Katanya, kementerian tersebut menyambut baik konsep program Bridge to Brilliance yang dibentangkan pada pertemuan itu.

 

"Beliau (Teten) melihat pelaksanaan program ini merupakan satu bentuk kerjasama yang baik memandangkan Indonesia juga giat membangunkan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di negaranya. 

 

"Program ini merupakan satu usaha untuk menghubungkan Usahawan-Usahawan Kecil dan Menengah (UKM) di Indonesia, kalau di Malaysia kita panggil PKS," katanya dalam media di sini, hari ini.

 

 

usanita
Datuk Adzliana Hasan

 

 

Menurut Adzliana, kelebihan Indonesia adalah mereka mempunyai kekayaan sumber semula jadi serta populasi rakyat yang besar.

 

"Saya dan Teten berkongsi hasrat yang sama. Kami ingin melihat Malaysia dan Indonesia berganding bahu dalam membangunkan sosioekonomi masyarakat antara dua negara di rantau ASEAN ini. 

 

 

usanita

 

 

"Pertemuan ini mencapai matlamat Usanita untuk menjalinkan kerjasama dengan Indonesia dalam membangunkan usahawan di kedua-dua negara," katanya. 

 

Tambahnya, Usanita dijemput untuk hadir pada Program Rasmi Usahawan Indonesia pada 28 November ini yang akan melibatkan lebih 120 pemain industri pemula. 

 

Berdasarkan Global Entrepreneurship Monitor, jumlah usahawan wanita di Indonesia mencapai 14% daripada populasi Indonesia. - DagangNews.com