Pendapatan Pos Malaysia catat peningkatan pada 1QFY24, kerugian makin berkurang | DagangNews Skip to main content

Pendapatan Pos Malaysia catat peningkatan pada 1QFY24, kerugian makin berkurang

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 21 Mei - Pos Malaysia Berhad meraih peningkatan pendapatan sebanyak 2% kepada RM492 juta untuk suku pertama tahun 2024 (1QFY24), berbanding dengan suku yang sama pada tahun 2023.

 

Selain itu, penyedia perkhidmatan pos dan penghantaran nasional itu turut mencatatkan penurunan yang ketara dalam kerugian sebelum cukai daripada RM24.3 juta pada 1Q 2023 kepada RM15.4 juta pada suku tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia, Charles Brewer berkata, peningkatan pendapatan pada 1QFY24 disebabkan oleh prestasi yang diperbaiki dalam perkhidmatan mel dan bungkusan. 

 

"Berbanding dengan tempoh yang sama pada tahun 2023, kedua-dua segmen melihat peningkatan dalam jumlah, menandakan trajektori yang sangat positif untuk perniagaan kami. 

 

"Walaupun cabaran berterusan dihadapi oleh pasaran yang lemah, persaingan yang sengit dalam pasaran bungkusan dan trend digitalisasi yang memberi kesan kepada pelanggan fizikal dan jumlah mel, Pos Malaysia tetap komited kepada transformasi," katanya dalam kenyataan media hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pos Malaysia jangka hantar 250 tan beg dan barangan jemaah menerusi Perkhidmatan Bagasi Haji

 

Menurut Brewer, Pos Malaysia mempunyai rancangan untuk membuka 40 outlet Pos Shop baru pada tahun 2024 serta melancarkan unit perniagaan SaaS, yang akan menyediakan penyelesaian digital terkemuka dalam pasaran untuk kedua-dua sektor mel dan bungkusan dan industri fokus baru.

 

"Walaupun pasaran mel dan bungkusan tradisional terus menimbulkan cabaran, kami akan terus memberi tumpuan dan terus berinovasi dan menyesuaikan diri, dan kami yakin dengan keupayaan kami untuk berdepan cabaran dan mengambil peluang pertumbuhan yang banyak dalam bulan-bulan yang akan datang. 

 

"Menurut laporan 1Q 2024 dari Kesatuan Pos Sedunia (UPU), Pos Malaysia mencapai 94.7% dalam Sistem Pemantauan Mel, melampaui sasaran 88% yang ditetapkan. 

 

"Selain itu, prestasi penghantaran bungkusan berada pada 82%, melebihi sasaran 80%. Sebagai hasilnya, Pos Malaysia dengan bangganya dihormati dengan dua anugerah Dana Kualiti Perkhidmatan (QSF), Anugerah Penjagaan Pelanggan Koperasi EMS (Express Mail Service) 2023 untuk tahun kedua berturut-turut dan Anugerah Emas untuk Pensijilan Keselamatan dari Kesatuan Pos Sedunia (UPU). 

 

"Pengiktirafan ini merupakan bukti kukuh komitmen kami untuk memberikan perkhidmatan yang luar biasa dan secara konsisten melebihi harapan pelanggan kami," jelasnya.

 

Beliau berkata,  dalam sektor lain, Pos Aviation berprestasi positif dengan semua aktiviti meningkat dari tahun ke tahun manakala Pos Logistics terus menguatkan perjalanan transformasinya sendiri dengan fokus strategik pada sektor automotif, logistik pihak ketiga dan penyimpanan.

 

Brewer menambah, Pos Malaysia optimis akan memperoleh hasil yang lebih baik pada tahun 2024. 

 

"Hasil Q1 mencerminkan tonggak penting dalam perjalanan kami ke arah pertumbuhan dan keuntungan yang mampan. Melalui hasil yang lebih baik, fokus berterusan adalah untuk mengoptimumkan aset  dan kawalan kos yang ketat," ujarnya.- DagangNews.com