Malaysian RE terajui pembentukan Kumpulan Tenaga Boleh Diperbaharui Asean  | DagangNews Skip to main content

Malaysian RE terajui pembentukan Kumpulan Tenaga Boleh Diperbaharui Asean 

Ahmad Noor Azhari Abdul Manaf (3 dari kiri) bersama rakan-rakan industri dari negara Asean pada majlis menandatangani pembentukan AREP di Vietnam pada 8 Disember 2023.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

HA LONG, Vietnam 8 Dis – Jawatankuasa Kerja Insurans Semula ASEAN (ARWC) hari ini menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dalam mengikrarkan sokongan dalam bentuk kapasiti pengunderaitan serta menetapkan terma penubuhan Kumpulan Tenaga Diperbaharui ASEAN (AREP) di bawah seliaan Majlis Insurans ASEAN (AIC).

 

Idea pembentukan AREP pada mulanya dicadangkan oleh Malaysian Re selaku Pengerusi ARWC bagi penggal 2021-2022, semasa mesyuarat ARWC ke-4 pada 15 Oktober 2021 sebagai Kemudahan atau Kumpulan untuk menyokong dasar tenaga boleh diperbaharui kerajaan ASEAN.

 

Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Re, Ahmad Noor Azhari Abdul Manaf berkata, memandangkan potensi cabaran berkenaan dengan kapasiti dan kepakaran dalam ESG/Tenaga Boleh Diperbaharui dan kerumitan sumber tenaga suria, angin, dan tenaga boleh diperbaharui yang lain, risiko kewangan yang wujud yang berkaitan dengan usaha niaga ini berpotensi membebankan bagi satu syarikat insurans untuk mengurusnya. dengan berkesan.

 

"Oleh itu, terdapat keperluan bagi sekumpulan syarikat untuk mengumpulkan sumber mereka dan bersatu untuk membentuk kumpulan insurans untuk menaja jamin risiko yang berkaitan dengan sumber tenaga boleh diperbaharui ini,” kata beliau.

 

MOU yang ditandatangani hari ini pada Mesyuarat Pengawal Selia Insurans ASEAN ke-26 & Mesyuarat Majlis Insurans ASEAN ke-49 menunjukkan komitmen bersama daripada Ahli ARWC yang mengambil bahagian di bawah penyeliaan AIC, untuk bekerjasama, bekerjasama dan menerajui industri insurans (semula) ASEAN untuk menyokong usaha negara-negara ASEAN mencapai sasaran pelepasan sifar bersih dan menangani perubahan iklim dengan berkesan.

 

Ahli ARWC yang mengambil bahagian untuk kerjasama ini ialah Malaysian Re (sebagai Pengurus Pool), PT Reasuransi Indonesia Utama (Persero) (Indonesia Re), Vietnam National Reinsurance Corporation (VINARE), Syarikat Reinsurans Kemboja (Cambodia Re), Thai Reinsurance Public Company Limited( Thai Re) dan National Reinsurance Corporation of the Philippines (Nat Re). - DagangNews.com