Masa terbaik beli saham syarikat penanam sawit walaupun kenaikan harga sawit mentah tidak lagi rancak — penganalisis | DagangNews Skip to main content

Masa terbaik beli saham syarikat penanam sawit walaupun kenaikan harga sawit mentah tidak lagi rancak — penganalisis

KUALA LUMPUR 17 April - Kenaikan harga minyak sawit mentah baru-baru ini bagaikan serupa semasa ledakan komoditi 2021/22, disebabkan kekangan bekalan daripada pengeluaran minyak sawit yang lebih rendah dan permintaan pengguna yang teguh telah melonjakkan harga.

 

Jangkaan gangguan pengeluaran akibat kesan berpanjangan El Niño, yang membawa keadaan cuaca kering dan panas, juga telah menaikkan harga MSM.

 

Tahun setakat ini (YTD), niaga hadapan minyak sawit mentah bagi tempoh tiga bulan telah melonjak lebih 11%, ditutup pada RM4,074 satu tan pada hari Selasa. Komoditi itu hanya mencecah paras tertinggi RM4,336 pada 3 April.

 

Indeks Perladangan Bursa Malaysia juga meningkat, meningkat sebanyak 5.58% YTD. Indeks ditutup pada 7,399.24 pada hari Selasa.

 

“Kenaikan harga MSM adalah sejajar dengan trend umum komoditi lain, yang telah terjejas oleh semua sekatan baru-baru ini ke atas negara 'tidak mesra' dan peningkatan risiko geopolitik.

 

"Dengan laluan perkapalan terjejas, ia juga mempunyai kos yang lebih tinggi untuk mengangkut komoditi,” kata ketua pegawai pelaburan TA Investment Management Bhd Choo Swee Kee kepada The Edge.

 

 

iktisad

 

 

Harga MSM sangat berhubung kait dengan minyak mentah Brent, yang melonjak melepasi AS$90 (RM431.28) setong menjelang serangan balasan Iran yang dijangkakan ke atas Israel berikutan mogok ke atas kedutaan Iran.

 

Ia telah berlegar berhampiran sejak Iran menyerang balik pada hujung minggu. Pada Selasa, Brent didagangkan pada AS$89.73 setong, naik 16.5% YTD.

 

Walaupun mungkin ada berpendapat bahawa syarat untuk harga MSM untuk terus meningkat kelihatan berpotensi, namun penganalisis industri percaya sebaliknya dengan mereka menjangkakan pengeluaran minyak sawit meningkat mulai Mei.

 

Walau bagaimanapun, penganalisis masih percaya ia boleh menjadi masa yang sesuai untuk melabur dalam stok perladangan, terutamanya penanam tulen yang banyak terlibat dalam sektor huluan dengan pertumbuhan pengeluaran yang teguh.

 

Ketua penyelidikan Malaysia dan ketua penyelidikan perniagaan tani serantau CIMB Investment Bank Ivy Ng Lee Fang, menjangkakan penurunan harga MSM pada bulan Mei apabila bekalan pulih selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri dan apabila persaingan daripada minyak makan alternatif meningkat, telah mengekalkan penarafan 'overweight' pada ladang.

 

Ini disebabkan oleh peningkatan prospek pendapatan daripada kos yang lebih rendah dan pengeluaran yang lebih tinggi. "Bagi saya, faktor seperti EUDR (Peraturan Kesatuan Eropah mengenai Produk Bebas Penebangan Hutan) dan ESG (persekitaran, sosial dan tadbir urus) bukanlah baharu dan berkemungkinan berharga," kata Ng.

 

“Kami mempunyai panggilan ‘beli’ ke atas IOI Corp Bhd, Sime Darby Plantation Bhd, Hap Seng Plantations Holdings Bhd dan Ta Ann Holdings Bhd,” tambahnya, sambil mengekalkan unjuran harga MSM puratanya sebanyak RM3,900 setan untuk 2024.

 

 

iktisad

 

 

Steven Chong dari Apex Securities Research meramalkan prospek barisan teratas yang lebih baik untuk syarikat perladangan pada suku tahun akan datang, selepas beberapa syarikat memberikan panduan tentang peningkatan pengeluaran tandan buah segar pada 2024 berbanding tahun sebelumnya.

 

Walaupun perhatian pasaran beralih ke arah potensi kesan La Niña, yang, seperti musim El Niño, boleh mengganggu rantaian bekalan minyak sayuran, Chong menyatakan bahawa kesan terhadap cuaca pada masa ini tidak jelas pada ketika ini. “Sebarang kesan dijangka hanya dirasai pada 2H2024 (separuh kedua 2024),” tambahnya.

 

Tetapi jika peristiwa La Niña yang kuat berlaku, ia boleh menyebabkan kekeringan dan kemarau di sepanjang peringkat selatan AS, menjejaskan pengeluaran kacang soya di Midwest AS, serta Argentina dan Selatan Brazil, menurut UOB Kay Hian Research pada 4 April.

 

Chong Apex, yang menjangkakan harga purata MSM RM4,000 setan untuk 2024, menjadikan United Plantations Bhd (UP) sebagai pilihan utamanya. UP ditutup pada paras tertinggi baharu sepanjang masa RM24.84 pada Isnin — melepasi harga sasaran Apex Securities sebanyak RM23.57 — memberikannya permodalan pasaran RM10.34 bilion.

 

 

iktisad

 

 

UP meningkat lebih 39% YTD, disokong oleh rekod pendapatan dan dividennya untuk tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (FY2023), didorong oleh pemulihan dalam pengeluaran tanaman dan margin operasi yang lebih baik.

 

Apex Securities ialah satu-satunya syarikat penyelidikan yang meliputi UP, yang didagangkan pada 14.56 kali nisbah harga pendapatan (PER) hadapan pada penutupan pasaran Isnin. Sebaliknya, IOI didagangkan pada 28.74 kali PER, manakala Sime Darby Plantation berada pada 16.51 kali. Hap Seng Plantations berada pada 16.71 kali, dan Ta Ann pada 10.15 kali, data Bloomberg menunjukkan. - DagangNews.com