Menantu TPM, Datuk Saiful Nizam Mohd Yusoff tidak lagi menjadi pemegang saham utama Jiankun | DagangNews Skip to main content

Menantu TPM, Datuk Saiful Nizam Mohd Yusoff tidak lagi menjadi pemegang saham utama Jiankun

KUALA LUMPUR 29 Dis - Datuk Saiful Nizam Mohd Yusoff, yang merupakan presiden Jiankun International Bhd, tidak lagi menjadi pemegang saham utama kumpulan pembangunan dan pembinaan hartanah yang mengalami kerugian.

 

Beliau menjual satu blok 15 juta saham atau 3.178% kepentingan melalui pasaran terbuka pada 20 sen setiap satu pada 28 Disember 2023, berjumlah RM3 juta, menurut makluman syarikat itu di Bursa Malaysia.

 

Ini meninggalkan beliau kini mempunyai 8.5 juta saham atau 1.801% pegangan dalam Jiankun.

 

Pemegang saham terbesar kumpulan itu ialah Eclipse International Sdn Bhd dengan 14.83% kepentingan, selepas melanggan 70 juta saham melalui penempatan persendirian pada 22 Dis.

 

Saiful Nizam, menantu kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, pertama kali dilantik ke lembaga pengarah Jiankun sebagai pengarah bebas bukan eksekutif pada April 2021. Beliau kemudian dilantik sebagai pengarah eksekutif kumpulan itu. pada Mac 2022.

 

Pada Oktober 2022, beliau dilantik sebagai timbalan pengerusi eksekutif kumpulan itu sebelum dilantik semula sebagai presiden pada Disember 2022.

 

Saiful Nizam juga menganggotai lembaga pengarah SMTrack Bhd sebagai pengarah eksekutif.

 

Minggu lalu, Jiankun mengumumkan rancangan untuk membeli 99.99% pegangan dalam Oriental Link Properties (M) Sdn Bhd (OLPSB) yang berpangkalan di Pulau Pinang daripada dua pengarah syarikat pembangunan hartanah milik persendirian itu Lee Khoon Eng dan Lee Phaik Choo pada harga RM9.5 juta, dalam usaha menceburi bidang pembangunan hartanah di bahagian utara Semenanjung Malaysia.

 

Khoon Eng kini memegang 99.2% kepentingan dalam OLPSB dan Phaik Choo 0.79%, manakala baki 0.01% masih dipegang oleh pengarahnya yang lain, Ong Cheng Tat.

 

Kerugian bersih Jiankun meningkat kepada RM8.23 juta bagi suku berakhir 30 Sept 2023, daripada RM2.2 juta setahun sebelumnya, kerana ia menanggung perbelanjaan berasaskan saham sebanyak RM5.72 juta untuk pemberian opsyen kepada pekerja yang layak di bawah terbitan saham skim.

 

Ini walaupun terdapat peningkatan sembilan kali ganda dalam hasil daripada RM112,000 kepada RM1.04 juta, terutamanya disebabkan oleh pembinaan One Le Tower di Klebang, Melaka. - DagangNews.com