Menteri Pertahanan bertukar, penstrukturan semula LTAT ditangguhkan | DagangNews Skip to main content

Menteri Pertahanan bertukar, penstrukturan semula LTAT ditangguhkan

KUALA LUMPUR 26 Dis - Seperti diduga ramai, rombakan kabinet yang turut menyaksikan pertukaran Menteri Pertahanan telah menyebabkan proses penstrukturan semula Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) ditangguhkan. 

 

Sumber berkata mereka yang terlibat dalam penstrukturan itu telah diberitahu untuk tidak meneruskan sebarang kerja mengenainya sementara menunggu semakan oleh menteri baharu.

 

“Semua mesyuarat dengan jurubank dan juruaudit mengenai rancangan korporat yang melibatkan aset Boustead Holdings Bhd telah ditangguhkan sehingga diberitahu kelak daripada menteri pertahanan baharu,” kata sumber, menurut laporan The Edge.

 

 

iktisad

Awal bulan ini, Datuk Seri Khaled Nordin dilantik sebagai menteri pertahanan baharu, menggantikan Datuk Mohamad Hasan, atau lebih dikenali Tok Mat, yang dipindahkan ke Kementerian Luar Negeri.

 

Tempoh Mohamad Hasan dengan Mindef akan dikenali sebagai tempoh apabila wujud kemahuan politik untuk menyusun semula LTAT.

 

Rancangan untuk menyusun semula LTAT bermula menjelang penghujung 2021. Ia merupakan inisiatif pelbagai strategi dengan objektif untuk menukar portfolio peruntukan aset dana, yang menguruskan kira-kira RM10 bilion.

 

Pada masa itu, aset LTAT adalah tidak cair kerana hampir 50% daripadanya terikat kepada Boustead dan sebahagian besar lagi kepada Affin Bank.

 

 

boustead

 

 

Rancangannya adalah untuk LTAT mempunyai portfolio yang seimbang di mana ia mempelbagaikan daripada fokusnya pada Boustead, mengewangkan beberapa aset dan berada dalam kedudukan untuk membayar dividen yang lebih tinggi secara mampan menjelang 2025.

 

“Dengan tahap kecairan yang lebih tinggi, LTAT akan lebih lincah dalam pengagihan asetnya dan meningkatkan pulangannya.

 

"Menjelang 2025, aset di bawah pengurusan LTAT sepatutnya meningkat 50% kepada RM16 bilion dan pulangan pelaburannya kepada lebih daripada 5%. Ini sepatutnya diterjemahkan kepada dividen lebih daripada tujuh sen untuk dibayar secara mampan,” kata sumber.

 

Sumber juga berkata rancangan itu telah dipersetujui oleh lembaga LTAT dan telah melalui kabinet untuk kelulusan sebelum ia berlepas. Semua orang penting dalam kumpulan dan anak syarikatnya telah diikat untuk menyusun rancangan itu supaya ia dapat dilaksanakan.

 

"Perkembangan terbaru ini telah menimbulkan kebimbangan bahawa penstrukturan semula LTAT akan kembali ke meja rundingan," kata sumber.

 

 

LCS

 

 

Langkah awal untuk menyusun semula LTAT adalah untuk membuka kunci nilai Boustead dan mengambil projek kapal tempur pantai (LCS) yang penuh masalah daripada bukunya. Satu pasukan, di bawah Datuk Ahmad Nazim Abdul Rahman LTAT, mengambil alih tugasan itu.

 

“Pelan itu disahkan apabila Datuk Mohamad Hasan mengambil alih jawatan menteri pertahanan pada akhir tahun lalu. Setelah datang dari dunia korporat, Mohamad cepat memahami rancangan itu dan bekerja dengan baik dengan pengurusan LTAT dan pegawai atasan di Mindef,” kata sumber.

 

Penswastaan Boustead diumumkan pada Mac tahun ini dan selesai tiga bulan kemudian. Pada masa yang sama, rundingan sedang dijalankan dengan Kementerian Kewangan mengenai projek LCS. Pada Mei tahun ini, kerajaan mengumumkan bahawa MoF akan mengambil alih projek LCS.

 

Penstrukturan semula LTAT dijadualkan untuk memasuki mod pelaksanaan yang sengit pada 2024.

 

Sumber berkata salah satu rancangan adalah untuk LTAT mengurangkan pegangannya dalam Affin Bank. Pada April tahun ini, dana pencen itu melupuskan 4.85% kepentingan dalam kumpulan perbankan kepada kerajaan Sarawak pada harga RM221 juta atau RM1.97 sesaham.

 

Selepas pelupusan itu, LTAT masih menguasai 49% Affin Bank, yang bernilai kira-kira RM2.4 bilion berdasarkan harga pasaran. Telah dilaporkan bahawa kerajaan Sarawak sedang mencari untuk meningkatkan ekuitinya dalam Affin Bank sehingga 30%, jika diluluskan oleh Bank Negara Malaysia.

 

LTAT juga dalam peringkat akhir menyelesaikan penstrukturan semula 54% miliknya Pharmaniaga Bhd, yang mempunyai konsesi untuk membekalkan ubat-ubatan, peralatan perubatan dan menyediakan perkhidmatan sokongan kepada Kementerian Kesihatan.

 

 

iktisad

 

 

Pharmaniaga telah menarik beberapa pelamar yang telah mencadangkan untuk mengambil alih syarikat daripada LTAT pada penilaian rendah. Salah satu cadangan adalah daripada bekas ahli politik Umno yang bekerja rapat dengan pemaju hartanah utama. Cadangan itu telah sampai ke Putrajaya.

 

Pada April tahun ini, Tok Mat telah memberitahu media bahawa terdapat cadangan untuk mengambil alih Pharmaniaga pada harga "murah". Beliau telah berkata bahawa sebarang penjualan murah Pharmaniaga hanya akan berlaku "dengan melangkah mayatnya terlebih dulu".

 

Kini setelah Tok Mat keluar dari Mindef dan penstrukturan semula LTAT sedang dikaji, persoalannya, adakah akan ada perubahan pada rancangan untuk menambah dana? - DagangNews.com