Mestron terima kelulusan SC untuk pindah saham dari pasaran ACE ke pasaran utama Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Mestron terima kelulusan SC untuk pindah saham dari pasaran ACE ke pasaran utama Bursa Malaysia

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Nov - Mestron Holdings Bhd telah mendapat kelulusan daripada Suruhanjaya Sekuriti (SC) untuk memindahkan saham dan warannya daripada pasaran ACE ke pasaran utama Bursa Malaysia.

 

Kelulusan itu menandakan peristiwa penting bagi Mestron, kerana ia akan membolehkan syarikat mengembangkan pangkalan pelaburnya untuk memasukkan mereka yang berminat secara khusus untuk melabur dalam syarikat pasaran utama.

 

Pengarah Urusan Mestron, Por Teong Eng berkata, ini merupakan peristiwa penting yang telah lama ditunggu-tunggu untuk Mestron, kerana pemindahan itu akan membuka peluang pertumbuhan dan pelaburan baharu, menandakan masa depan yang menjanjikan untuk syarikat dan pemegang sahamnya.

 

Por berkata walaupun Mestron akan terus menumpukan pada penawaran sektor telekomunikasi, terutamanya peningkatan permintaan untuk kutub khusus mereka di tengah-tengah pelancaran inisiatif Jendela di seluruh negara, syarikat itu juga sedang meneroka peluang penggabungan dan pemerolehan (M&A) akretif pendapatan. .

 

ARTIKEL BERKAITAN: Mestron cadang pindah penyenaraian dari pasaran ACE ke pasaran utama Bursa Malaysia

 

Mestron disenaraikan di pasaran ACE pada 18 Jun 2019. Sehingga 20 November 2023, permodalan pasaran syarikat adalah kira-kira RM423 juta, berdasarkan modal saham terbitan sekitar 996 juta dan harga penutup 42.5 sen.


 

Por Teong Eng
                           Por Teong Eng

 


Syarikat itu merupakan pengeluar domestik dan pembekal tiang khusus yang terkemuka, memfokuskan kepada sektor telekomunikasi.

 

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Mestron juga telah menceburi segmen tenaga boleh diperbaharui (RE), khususnya dalam sektor solar dan biogas.

 

Mengenai pendapatan, keuntungan bersih Mestron untuk sembilan bulan pertama (9MFY23) melonjak 40.2% kepada RM9.41 juta daripada RM6.72 juta dalam tempoh yang sama tahun lalu.

 

Pengurangan kos bahan mentah dan lonjakan permintaan untuk tiang khusus dalam sektor telekomunikasi mendorong peningkatan ketara ini.

 

Akibatnya, Mestron juga menyaksikan pertumbuhan hasil sebanyak 29.28 peratus kepada RM106.14 juta pada 9MFY23, berbanding RM82.10 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas. - DagangNews.com