Minox catat 31.5 sen pada pembukaan penyenaraiannya di Pasaran ACE, premium 26% daripada harga IPO | DagangNews Skip to main content

Minox catat 31.5 sen pada pembukaan penyenaraiannya di Pasaran ACE, premium 26% daripada harga IPO

KUALA LUMPUR 17 Okt - Minox International Group Bhd yang baharu tersenarai di ACE-Market dibuka pada 31.5 sen — premium 26% kepada harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 25 sen.

 

Pada 31.5 sen, ini diterjemahkan kepada permodalan pasaran sebanyak RM113.4 juta bagi pengedar injap sanitari, tiub dan kelengkapan keluli tahan karat itu.

 

Minox, melalui anak syarikatnya, terlibat terutamanya dalam pengedaran injap sanitari keluli tahan karat, tiub dan kelengkapan, komponen dan peralatan pemasangan, hos getah di bawah jenama "Minox" dan produk lain yang berkaitan.

 

Antara pelanggan yang terkenal ialah Malaysia Milk Sdn Bhd, Unilever Foods (M) Sdn Bhd, Johnson & Johnson (M) Sdn Bhd, Dindings Poultry Processing Sdn Bhd, Chuan Sin Sdn Bhd (anak syarikat milik penuh Spritzer Bhd) , Campbell Cheong Chan (Malaysia) Sdn Bhd, Duopharma (M) Sdn Bhd, Thai Beverage Public Co Ltd dan Nestlé Manufacturing (Malaysia) Sdn Bhd.

 

Pengarah Urusan Minox Cheong Chee Son berkata kumpulan itu akan memperkenalkan kelengkapan vakum dan injap baharu yang disesuaikan bagi barisan pengeluaran semikonduktor dan membina gudang keempat di Puchong untuk menampung jumlah jualan lebih tinggi.

 

“Di luar negara, kami sedang menyediakan gudang baharu di Singapura untuk menyimpan kelengkapan vakum dan injap baharu kami untuk industri semikonduktor serta menyimpan inventori yang memenuhi keperluan pelanggan di Singapura dan luar negara,” tambahnya.

 

Kumpulan itu memperoleh RM22.5 juta daripada IPO, dengan 57.9% daripada hasil akan digunakan ke arah pengembangan perniagaan.

 

Ia telah memperuntukkan RM4 juta (17.8%) untuk pembangunan dan penggunaan produk, RM4 juta (17.8%) untuk pembinaan Gudang 4 di Puchong, Selangor dan RM5 juta (22.3%) untuk penubuhan gudang baharu di Singapura.

 

Kumpulan itu akan menggunakan RM4.5 juta untuk membayar balik pinjaman bank, diikuti RM1.6 juta untuk modal kerja, manakala baki RM3.4 juta akan digunakan untuk menampung anggaran perbelanjaan penyenaraian.

 

Bagi enam bulan berakhir 30 Jun 2023, Minox mencatatkan keuntungan bersih RM4 juta dengan hasil RM26.1 juta. Kira-kira 92.7% daripada hasil kumpulan disumbangkan oleh jualan industri makanan dan minuman.

 

Daripada jumlah hasil kumpulan, jualan domestik menyumbang 26.2% manakala jualan eksport menyumbang 73.8%.

 

Indonesia merupakan pasaran eksport terbesar sebanyak 41.1%, diikuti oleh Singapura (20.8%), Thailand (7.5%) dan lain-lain (4.4%). - DagangNews.com