MITI gesa pembuat EV agar pertimbang jadikan Malaysia hab mereka di Asean | DagangNews Skip to main content

MITI gesa pembuat EV agar pertimbang jadikan Malaysia hab mereka di Asean

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Feb - Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri menggalakkan pembuat kenderaan elektrik (EV) dengan kemudahan Malaysia untuk mempertimbangkan menjadikan negara ini sebagai hab mereka untuk membekalkan dan memberi perkhidmatan kepada pasaran EV yang berkembang pesat di Asean.

 

Menterinya, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata ini kerana pasaran EV di Asean dijangka berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun kira-kira 33% kepada AS$2.7 bilion (RM11.77 bilion) menjelang 2027, daripada sekitar AS$500 juta pada 2021.

 

“Malaysia mempunyai banyak faktor positif yang menjadikan landskap pelaburannya sangat kondusif untuk menyokong cita-cita hab serantau syarikat multinasional.

 

“Selain daripada lokasi strategik kami, infrastruktur yang baik dan kedaulatan undang-undang, kami juga mempunyai industri elektrik dan elektronik yang mantap, yang telah memberi makan kepada industri lain, termasuk aeroangkasa, tenaga boleh diperbaharui dan EV,” katanya dalam ucaptama di acara UMW Toyota Beyond Zero di sini hari ini, Bernama melaporkan.

 

Secara komersial, industri automotif mencatatkan prestasi kukuh pada 2023, mencapai jumlah volum industri (TIV) hampir 800,000 unit, manakala penggunaan kenderaan elektrik juga meningkat daripada 2.77% daripada TIV pada 2022 kepada 4.12% pada 2023.

 

EV bateri penumpang yang baru didaftarkan melonjak daripada sekitar 3,000 unit pada 2022 kepada lebih 13,000 unit pada 2023.

 

Dalam persediaan menghadapi peralihan kenderaan sifar pelepasan, melalui Dasar Automotif Negara (NAP) 2020, Tengku Zafrul berkata kementeriannya menyasarkan untuk memperkasakan pemain industri automotif tempatan melalui pelbagai insentif pelaburan untuk pemasangan atau pembuatan hibrid dan EV.

 

“Kami juga menggalakkan kerjasama dengan peneraju industri global untuk membawa pengeluaran EV bersih ke Malaysia, dan memulakan kemudahan penyelidikan dan pembangunan mereka di negara ini, supaya kami dapat membangunkan lebih ramai pekerja tempatan berkemahiran tinggi dan menyokong lebih banyak vendor domestik,” katanya.

 

Matlamat sifar bersih negara turut disokong oleh NAP 2020 dan, antara lain, Pelan Hala Tuju Ekonomi dan Teknologi Hidrogen 2023-2050.

 

Mengenai permintaan tinggi industri untuk bakat mahir, Tengku Zafrul berkata kementeriannya akan terus bekerjasama dengan Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Pengajian Tinggi bagi memastikan keperluan industri untuk pekerja mahir dipenuhi.

 

“Kami telah pun bermula dengan mencadangkan penyelesaian jangka pendek, iaitu membuka pasaran kerja kami secara selektif kepada graduan asing dengan kelayakan yang disasarkan untuk menangani jurang bakat, di samping mengusahakan langkah jangka panjang untuk meningkatkan enrolmen pelajar domestik dalam subjek sains, teknologi, kejuruteraan, dan matematik, serta landasan pendidikan dan latihan teknikal dan vokasional,” katanya.

 

Berkenaan dengan kenderaan cekap tenaga dan EV, kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Pemandu EV Kebangsaan tahun lepas, yang merupakan jawatankuasa Kabinet yang terdiri daripada kementerian utama seperti Kementerian Kewangan, Kementerian Pengangkutan, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi , dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

 

Dalam membina infrastruktur yang diperlukan untuk mencapai sasaran mempunyai 20% TIV untuk EV (termasuk sel bahan api hidrogen) menjelang 2030, 50% TIV menjelang 2040, dan 80% TIV menjelang 2050, jawatankuasa pemandu akan, antara lain, menangani beberapa kebimbangan utama.

 

“Kebimbangan utama adalah pertama ketersediaan stesen pengecasan untuk menangani kebimbangan rangkaian pelanggan, dan kedua memastikan bekalan memperkasa ekosistem pengecasan, supaya pemilik boleh mengecas sebarang bentuk EV dengan cepat, mudah dan boleh dipercayai dalam persekitaran bandar atau luar bandar, ” kata Tengku Zafrul.- DagangNews.com