MYAirline diperintah bayar RM17 juta caj tertunggak kepada Malaysia Airports | DagangNews Skip to main content

MYAirline diperintah bayar RM17 juta caj tertunggak kepada Malaysia Airports

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 16 Ogos - Mahkamah Tinggi pada Jumaat memerintahkan MYAirline Sdn Bhd membayar lebih sedikit RM17 juta kepada dua anak syarikat Malaysia Airports Holdings Bhd semasa memberikan penghakiman ringkas kepada anak-anak syarikat itu.

 

Pesuruhjaya Kehakiman (JC) Gan Techiong dalam penghakiman ringkasnya (keputusan tanpa pergi ke perbicaraan penuh) menganugerahkan RM9.1 juta kepada Malaysia Airports (Sepang) Sdn Bhd (MASSB) dan RM8.36 juta kepada Malaysia Airports Sdn Bhd (MASB), yang adalah kedua-dua plaintif dalam kes itu.

 

Jumlah ini ialah jumlah yang syarikat penerbangan itu berhutang kepada dua plaintif dalam caj perkhidmatan lapangan terbang tertunggak, menurut laporan The Edge.

 

 

Dalam penghakiman ringkasnya, Gan berkata bahawa kedua-dua plaintif perlu mengutip caj daripada syarikat penerbangan untuk perkhidmatan yang disediakan. Beliau kemudiannya meneruskan pemberian wang kepada plaintif.

 

Gan juga memberikan RM10,000 untuk dibayar oleh MYAirline kepada kedua-dua plaintif sebagai kos.

 

Terdahulu, MYAirline telah memfailkan saman agar tindakan undang-undang tersebut dibatalkan.

 

MYAirline mengambil pendirian bahawa plaintif sepatutnya menggunakan mekanisme penyelesaian pertikaian yang diperuntukkan di bawah Seksyen 74 hingga 78 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015, sebelum memfailkan saman sivil terhadap mereka.

 

Pengendali lapangan terbang itu sebelum ini berhujah untuk mendapatkan penghakiman ringkas kerana MYAirline tidak memfailkan sebarang pembelaan terhadap saman itu.

 

Sebelum Gan memberikan ringkasan penghakiman, beliau menolak tawaran syarikat penerbangan untuk membatalkan saman itu.

 

Gan memutuskan Seksyen 74 hingga 78 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 tidak terpakai di sini, kerana peruntukan dalam Akta itu tidak meliputi pertikaian mengenai caj lapangan terbang.

 

Katanya, Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) tidak mempunyai kuasa untuk memutuskan pertikaian kontrak antara perkhidmatan penerbangan. Sebaliknya, kuasa untuk memerintahkan pembayaran atas caj lapangan terbang adalah milik mahkamah sivil dan tribunal pilih seperti Mahkamah Perusahaan.

 

Gan menambah Mavcom tidak mempunyai kuasa untuk mendengar pertikaian itu kerana MYAirline telah dibatalkan lesen perkhidmatannya tahun lepas.

 

“Adakah plaintif dibiarkan tanpa remedi untuk menuntut caj yang belum dibayar ini kepada mereka kerana defendan tidak lagi berlesen untuk beroperasi?” katanya.

 

Hakim kemudiannya menolak permohonan itu dan memerintahkan MYAirline membayar kos keseluruhan RM30,000 kepada kedua-dua plaintif.

 

Caj yang dikenakan ke atas syarikat penerbangan yang kini tidak berfungsi itu oleh MASSB adalah untuk penggunaan perkhidmatan dan kemudahan lapangan terbang di Terminal 2 KLIA (KLIA2), manakala caj yang dikenakan oleh MASB adalah untuk penggunaan yang sama di lapan lapangan terbang lain di bawah MAHB. Caj tertunggak termasuk caj daftar masuk, caj aerobridge dan caj pembayaran lewat yang ditanggung sejak Mac tahun lalu.

 

Syarikat penerbangan itu telah menggantung operasi sejak 12 Oktober tahun lepas.

 

MASB dan MASSB diwakili oleh Shannon Rajan, Eric Gomez, dan Katelyn Yeoh dari Tetuan Skrine, manakala MYAirline diwakili oleh Nasema Jalaludheen dan Rachel See. - DagangNews.com