OKU perlu sokongan | DagangNews Skip to main content

OKU perlu sokongan

OKU

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Karyawan Tamu di UniSZA 

 

 

OKU mengalami kesusahan dalam mengakses maklumat mengenai pencegahan dan risiko jangkitan. Golongan ini memerlukan lebih banyak sokongan daripada yang lain dalam menghadapi pandemik. 

 

OKU mungkin tidak dapat makan dengan betul dan mungkin mengalami tekanan yang lebih tinggi kerana mereka tidak dapat memahami apa yang berlaku di sekeliling mereka.

 


 

Apakah cabaran unik yang dihadapi oleh OKU?

 

Orang kurang upaya berdepan banyak masalah khususnya ketika penularan novel koronavirus (SARS-CoV-2). Golongan ini mengalami pelbagai masalah, mengalami kesusahan yang berbeza dalam mengakses maklumat mengenai pencegahan dan risiko jangkitan.

 

Orang yang mempunyai masalah penglihatan dan buta bergantung kepada sentuhan dalam aktiviti harian mereka. Mereka perlu memegang tangan pengiring untuk bergerak, mereka tidak dapat membaca mesej yang dilihat orang lain, mereka tidak boleh mengamalkan penjarakan sosial melainkan terdapat pendekatan inovatif seperti menjaga jarak yang selamat.

 

Bagi yang cacat pendengaran, terutama mereka yang tidak celik huruf, mereka tidak dapat mendengar mesej atau membacanya. Oleh kerana ramai yang bergantung kepada bacaan bibir, mereka terjejas apabila orang yang memberikan mesej memakai pelitup muka.

 

Tiada mesej dalam media menggunakan jurubahasa  isyarat. OKU fizikal tidak dapat mencapai tempat membasuh tangan basuh atau mungkin tidak dapat mencuci tangan dengan bersih. Kanak-kanak dan remaja dengan keadaan seperti Cerebral Palsy atau Down Syndrome perlu dibantu ketika diberi makanan.

 

Individu yang mempunyai isu kesihatan mental tidak dapat memahami mesej. Pada masa yang sama, OKU juga mempunyai risiko kesihatan yang lebih tinggi seperti kencing manis dan tekanan darah tinggi. Penyakit tersebut merupakan faktor berisiko tinggi untuk kematian COVID-19.

 

OKU

 

Oleh itu, orang kurang upaya memerlukan lebih banyak sokongan daripada seluruh penduduk dalam menghadapi pandemik.

 

Mereka mungkin tidak dapat makan dengan betul dan mungkin mengalami tekanan yang lebih tinggi kerana mereka tidak dapat memahami apa yang berlaku di sekeliling mereka.

 

Golongan OKU wanita pula terdedah kepada risiko lain. Mereka terdedah kepada eksploitasi khususnya semasa pandemik. Ramai daripada mereka mempunyai anak tanpa kecacatan dan sangat tertekan tentang bagaimana mereka boleh menjaga anak-anak dan ahli keluarga mereka kerana tidak mendapat sokongan.

 

Orang kurang upaya berdepan dengan masalah komunikasi dan tidak tahu bagaimana untuk menyatakan masalah mereka. Keperluan kesihatan rutin yang mereka ada juga tidak disediakan kerana pusat kesihatan atau kemudahan pengangkutan tidak boleh diakses.

 

 


Apakah skala masalah?

 

Malaysia adalah 'rumah' kepada hampir 4 juta orang yang mengalami beberapa tahap kecacatan. Hampir 2 juta mempunyai kecacatan yang teruk. Kebanyakan mereka tinggal sebagai sebahagian daripada keluarga mereka dan bergantung kepada pengasuh. Ini menambah penjaga lagi.

 

Jadi kita sedang melihat hampir 5 juta orang yang memerlukan sokongan khas, yang tidak rutin akan datang.

 

 


Bagaimanakah orang awam dan kerajaan boleh membantu?

 

Malaysia telah mendaftar untuk mencapai matlamat pembangunan mampan di mana akses sejagat kepada kesihatan, pendidikan dan ekuiti. Kerajaan dan organisasi yang bekerjasama dengan orang kurang upaya perlu berusaha untuk menukar mesej pencegahan dan penjagaan mengenai COVID-19 menjadi format yang mudah diakses. 

 

Pusat kesihatan perlu mengutamakan keperluan orang kurang upaya seperti mengurangkan masa menunggu di hospital sekali gus mengurangkan hubungan dengan pembawa asimptomatik lain seperti novel koronavirus. 

 

Ubat-ubatan mereka perlu disediakan. Petugas kesihatan mudah alih boleh menyediakan perkhidmatan terus ke rumah tanpa perlu ke hospital. Talian bantuan khusus boleh disediakan supaya pasukan perubatan boleh menghubungi mereka. 

 

.

 

Masyarakat umum perlu dididik untuk memberikan sokongan kepada orang kurang upaya.

 

Profesional yang bijak teknologi boleh membantu untuk menyediakan maklumat dalam format yang boleh diakses untuk orang kurang upaya. Pelajar kurang upaya juga perlu diberikan sokongan supaya mereka dapat mengikuti bidang akademik.

 

Jadi, program pengajaran dalam talian untuk mereka juga harus tersedia dalam format yang boleh diakses. 

 

Masyarakat awam harus menjadi sukarela untuk memberi sokongan seperti ini. Oleh kerana ramai daripada mereka tidak akan dapat mengakses penjaga profesional semasa perintah berkurung, sukarelawan masyarakat harus membantu.  Walaupun untuk menyokong aktiviti memasak dan lain-lain penjagaan diri, sukarelawan harus melangkah masuk. Masyarakat yang inklusif adalah keperluan masa kini. 

 

Kita tidak mahu menghadapi situasi di mana peralatan perubatan diutamakan berdasarkan populasi yang lebih muda dijaga dengan kos orang tua dan orang kurang upaya.

 

Seperti yang berlaku di negara-negara seperti Sepanyol di mana terdapat bilangan ventilator dan katil yang terhad, yang tidak dapat menampung kes yang memerlukan rawatan kritikal.

 

Pembangunan sesebuah negara diukur dengan sokongan sosial dan dasar inklusifnya. Kita perlu menetapkan piawaian yang tinggi dan tidak menunduk kepada falsafah 'mungkin betul' dan meninggalkan orang kurang upaya dalam krisis ini.

 

.


 

Apakah keadaan semasa?

 

Tiada siapa yang bertindak untuk memenuhi segala keperluan khas orang kurang upaya dan berusaha mendekati mereka. Kita akan gagal sebagai  manusia jika kita tidak menunjukkan tindak balas perikemanusiaan dengan cara yang saksama bersama tindakan afirmatif untuk orang kurang upaya.

 

Kita harus sedar tentang keperluan OKU yang bernisbah satu dari empat penduduk. - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah Karyawan Tamu di UniSZA dan aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Beliau turut menjadi penulis kepada Kolum Wainuiomata di portal DagangNews.com.