Orang Kurang Upaya perlu lebih bersuara di tahun 2022 | DagangNews Skip to main content

Orang Kurang Upaya perlu lebih bersuara di tahun 2022

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

ORANG ramai perlu tahu bahawa keadaan kesihatan mental boleh menjadi kecacatan. Perlu ada lebih banyak pengetahuan dan kesedaran tentang perkara ini.

 

Kita boleh melihat kaki yang patah tetapi tidak dapat melihat fikiran yang patah. Masih terdapat banyak stigma tentang kesihatan mental dan itu menghalang orang ramai daripada bercakap mengenainya.

 

Kita seharusnya memasukkan orang sakit mental dalam kategori OKU. Sebagai seorang OKU fizikal, saya merasakan ini adalah perlu.

 

OKU seharusnya dapat menikmati kehidupan sepenuhnya dan disokong untuk berbuat demikian. Kerana OKU adalah orang seperti orang lain, kita harus terbuka dan berbangga dengan ketidakupayaan kita.

 

Saya tidak merasa rendah diri sebagai OKU dengan mengharapkan orang sempurna turut memandang kebijaksanaan saya dari segi mental.

 

Mental saya mungkin lebih baik dari yang sempurna dan saya ditawarkan bekerja, tetapi semuanya di luar negara untuk yang melihat mental lebih segar.

 

Orang Malaysia hanya melihat OKU fizikal yang lambat bergerak dari orang lain.


 

fudzail

 


Berhak Hidup

OKU berhak untuk menjalani kehidupan sepenuhnya. OKU berhak memilih perhubungan dan mempunyai tanggungjawab untuk kehidupan dan pilihan sendiri.

 

Namun OKU mempunyai kelemahan dan mengharapkan bantuan orang lain.

 

Adalah satu keistimewaan menjadi penyokong diri dan membantu orang lain. OKU bekerja sebagai satu pasukan dan membantu antara satu sama lain. OKU boleh bercakap untuk diri sendiri dan membuat pilihan sendiri.

 

OKU sama ada dilabel sebagai yang terdedah dan dilihat sebagai tidak berdaya atau mungkin dilihat sebagai inspirasi.

 

Apa yang OKU mahukan ialah penghalang disingkirkan supaya OKU boleh meneruskan kehidupan dan sumbangan OKU diiktiraf.

 

Begitulah cuti 2021 agak kucar-kacir untuk OKU, kerana sepanjang tahun menjadi kelam-kabut. 2021 merupakan tahun yang sangat mencabar dan berbahaya bagi OKU dan penyakit kronik, yang berisiko lebih tinggi daripada COVID-19, dan telah meninggal dunia pada kadar yang lebih tinggi, terutamanya di kemudahan penjagaan terkumpul.

 

Sebaliknya, beberapa segmen masyarakat sudah terbiasa dan menyesuaikan diri dengan percutian yang huru-hara dan tidak biasa seperti OKU.


 

fudzail

 


OKU sukar nikmati cuti

Cuti untuk OKU sentiasa menimbulkan kesukaran dan peluang untuk inovasi

 

Mungkin melihat cara OKU mengalami cuti walaupun dalam tahun-tahun biasa boleh mengajar semua orang tentang cara memanfaatkan situasi yang kurang ideal dan mencari keselesaan dan keseronokan dalam perkara yang tidak dijangka.

 

Mula-mula adalah penting untuk menyedari bahawa kebanyakan OKU menikmati percutian sama seperti orang lain.

 

Bagi sesetengah OKU, cuti juga boleh menjadi pelepasan yang dialu-alukan daripada rutin yang membosankan, kadangkala menyekat.

 

Ini adalah peluang untuk melihat orang yang jarang dijumpa, masa untuk mengembara, apabila perjalanan mungkin jarang berlaku, rehat dalam jadual penjagaan rumah atau institusi, sesi terapi dan janji temu perubatan.

 

Tiada apa-apa tentang apa-apa jenis kecacatan dengan sendirinya yang menjadikan percutian gembira tidak mustahil.

 

Walau bagaimanapun, ketidakupayaan kadangkala memaksa OKU lebih daripada biasa untuk menghadapi halangan yang degil, dan mencetuskan tindak balas yang berbeza dan cara pemikiran yang berbeza tentang perayaan dan cuti besar.

 

Sesetengah OKU sebenarnya mengambil keselesaan dalam rutin dan menyendiri yang tenang.

 

Bagi OKU, cuti boleh menjadi mimpi ngeri kejutan yang tidak diingini dan beban deria.

 

Walaupun bagi sesetengah OKU, rutin boleh membosankan dan mengehadkan, yang lain menjadikan OKU sebagai rangka kerja penting untuk kehidupan seharian.


 

fudzail

 


RUTIN DISUKAI
 

OKU sebenarnya menyukai rutin terutamanya apabila telah menghabiskan banyak masa dan usaha untuk membangunkannya mengikut keperluan dan cita rasa yang unik.

 

Sementara keseronokan yang menggembirakan dan interaksi sosial yang padat pada hari cuti boleh merangsang dengan cara yang baik, bagi sesetengah daripada OKU, itu semua terlalu banyak gangguan.

 

Kerengsaan yang tidak dijangka daripada komen yang bertujuan baik tetapi tidak bertimbang rasa tentang ketidakupayaan  dan terlalu banyak perkara yang menyentuh OKU.

 

Walaupun kita tidak dilayan dengan buruk secara terbuka, atau seperti masalah yang merengsa semua orang, acara percutian yang mempunyai kepentingan tinggi boleh menyebabkan bimbang tentang perkara itu berlaku.

 

Itu sebahagiannya kerana walaupun sukar untuk difahami oleh sesetengah pihak, keluarga dan rakan tidak selalunya merupakan orang yang paling menerima dan mencerahkan dalam kehidupan OKU.

 

Mungkin orang tua membuat komen pasif-agresif tentang sikap OKU terlalu lambat, sukar untuk diterima atau menghalang. Lebih ramai orang terlibat dalam perjumpaan percutian, lebih banyak peluang perkara seperti ini berlaku.

 

Sesetengah daripada OKU cukup lengkap untuk berguling dengan tumbukan, ada yang kurang. Tetapi OKU sekurang-kurangnya mempunyai di belakang fikiran kemungkinan detik-detik janggal. Bahkan bermusuhan muncul dalam suasana sosial yang membendung dan menyelesaikan konflik sedemikian hampir mustahil.

 

Dalam komuniti OKU ia tidak memerlukan penjelasan. Percutian bersama keluarga sentiasa bercampur-campur dan OKU secara naluriah menghubungi satu sama lain dan mengesahkan apa sahaja pilihan yang telah dibuat dan perasaan tentang mereka.


 

fudzail

 


Mudah untuk membiasakan diri menjadi penerima bantuan dan pertimbangan orang lain, sambil berasa kurang berkemampuan untuk memberi kepada orang lain.

 

OKU sering berasa tidak seimbang terutamanya semasa acara percutian. OKU ingin melakukan bahagian dalam pemberian, tetapi OKU sentiasa sedar tentang halangan dan batasan yang boleh menghalang.

 

Trauma OKU

Beberapa ketidakupayaan OKU juga dikaitkan dengan trauma yang sangat spesifik yang boleh dikaitkan. Ada yang jelas kepada semua orang, jadi boleh bersedia untuk menghadapinya.

 

Orang lain mungkin kelihatan remeh di permukaan, tetapi mewakili parut emosi yang mendalam yang menunjukkan dirinya apabila tidak menjangkakannya dan sukar untuk diatasi dalam masa nyata.

 

Ini boleh termasuk kematian, insiden keganasan atau penderaan emosi, dan kenangan tentang kemalangan lalu dan krisis perubatan. Kadang-kadang juga permulaan ketidakupayaan kita sendiri.

 

Selain itu, trauma yang lebih halus boleh muncul semula daripada pertengkaran masa lalu, komen yang menyakitkan hati dan percutian yang mengecewakan.

 

Akhir sekali, keperluan penginapan praktikal OKU boleh terbakar dengan cepat melalui niat baik, walaupun daripada keluarga dan rakan terdekat.

 

Sama seperti di sekolah dan tempat kerja, keperluan OKU untuk penginapan dalam acara keluarga boleh menghasilkan gabungan respons yang merisaukan - daripada penerimaan dan pemahaman kepada kemarahan senyap dan aduan terbuka.

 

Kami tidak pernah benar-benar tahu dengan pasti bagaimana keperluan diet khas, keperluan untuk bantuan peribadi fizikal, kadangkala intim, dan jadual makan yang tidak fleksibel, waktu tidur dan pengangkutan akan dipertimbangkan dan diterima.


 

fudzail

 


Mengikut arus

OKU cuba yang terbaik untuk mengikuti arus. Tetapi ramai di antara kita tidak dapat membantu menjadi penyelenggaraan tinggi.

 

Semua faktor ini dan banyak lagi boleh menjadikan acara percutian sebagai membimbangkan meletihkan emosi kerana ia boleh menggembirakan dan memuaskan.

 

Benar untuk semua orang sudah tentu, tetapi OKU mesti sering berhadapan dengan lapisan tambahan potensi kesukaran dan kebimbangan.

 

Itulah suara OKU di tahun 2022 untuk kesedaran semua pihak dalam menguruskan OKU yang sihat mental. – DagangNews.com