Pensonic laksana strategi transformasi bagi melancarkan rangkaian peralatan rumah baharu | DagangNews Skip to main content

Pensonic laksana strategi transformasi bagi melancarkan rangkaian peralatan rumah baharu

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 25 Sept - Pensonic Holdings Bhd (PHB) melaksanakan inisiatif digital baharu dan strategi transformasi yang menumpukan kepada inovasi bagi melancarkan rangkaian peralatan rumah baharu untuk memenuhi keperluan isi rumah.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Dixon Chew Chuon Jin berkata, perbelanjaan pengguna Malaysia diunjurkan berkembang sebanyak 4.2% pada 2024 didorong peningkatan permintaan perkakas rumah pintar dan cekap tenaga. 

 

Di bawah kepimpinan Dixon, PHB memberi fokus kepada penstrukturan semula operasinya bagi memacu nilai pemegang saham bagi jangka panjang.

 

Beliau juga menyelaraskan operasi syarikat sejak mengambil alih pada November 2023, di bawah kepimpinannya, kumpulan berjaya mengurangkan kos serta meningkatkan produktiviti sambil memacu strategi pembangunan produk syarikat ke hadapan.

 

Kumpulan itu juga telah menjalankan penurunan nilai inventori sebanyak RM6 juta pada suku terakhir tahun kewangannya, yang berakhir pada 31 Mei 2024 (4QFY24).

 

Keputusan strategik itu dibuat selepas mempertimbangkan trend jualan, inventori dan kitaran hayat produk.

 

Pendekatan 'kitchen-sinking', yang bertujuan untuk menjadikan kunci kira-kira lebih sihat, dijangka menyediakan syarikat untuk masa depan kewangan yang lebih kukuh.

 

Aset ketara bersih (NTA) semasa syarikat berada pada RM1.06 sesaham, jauh melebihi harga semasanya iaitu 50 sen.

 

Sebagai sebahagian daripada transformasi digitalnya, PHB telah bekerjasama dengan pengaruh media sosial yang popular, terutamanya di TikTok.

 

Pengaruh ini, secara kolektif dikenali sebagai 'Rakan Pensonic,'di mana mereka akan membantu PHB berinteraksi dengan pengguna yang lebih muda dan celik teknologi.

 

Inisiatif itu menandakan langkah penting dalam memanfaatkan pemasaran digital bagi menghidupkan semula kehadiran jenama PHB di seluruh Malaysia.

 

Dixon berkata, PHB berada pada kedudukan yang baik bagi memenuhi keperluan yang semakin berkembang. 

 

"Tumpuan strategik kami pada inovasi produk dan penglibatan digital akan memastikan kami kekal relevan dalam sektor isi rumah moden sambil terus menyampaikan produk yang berkualiti,” katanya.- DagangNews.com