MCMC dijangka umumkan pemenang rangkaian 5G kedua minggu depan - CIMB Securities | DagangNews Skip to main content

MCMC dijangka umumkan pemenang rangkaian 5G kedua minggu depan - CIMB Securities

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Sept - CIMB Securities menjangka Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) akan mengumumkan pemenang spektrum bagi rangkaian 5G kedua (di bawah Entiti B) minggu depan, dua bulan selepas penyerahan permohonan oleh syarikat telekomunikasi pada 31 Julai 2024.

 

CIMB Securities percaya, CelcomDigi Bhd, Maxis Bhd dan U Mobile Sdn Bhd akan menjadi pesaing terakhir.

 

"Memandangkan syarikat telekomunikasi mengemukakan permohonan bersendirian (memandangkan tarikh akhir yang ketat selama sebulan), kami menjangkakan MCMC akan mengumumkan pemenang tunggal.

 

“Bagaimanapun, tidak lama selepas itu, kami menjangkakan syarikat telekomunikasi yang menang akan memeterai perkongsian ekuiti atau perjanjian pajakan jangka panjang dengan syarikat telekomunikasi lain,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, ia akan membolehkan syarikat telekomunikasi yang menang berkongsi kos melancarkan rangkaian 5G kedua, dan sejajar dengan keyakinan yang kerajaan menyasarkan Digital Nasional Bhd (DNB) dan Entiti B mengendalikan bahagian trafik 5G yang hampir sama.

 

“Pada masa ini, (andaian) asas kami ialah Maxis akan muncul sebagai pemenang, kerana merasakan kerajaan mungkin mahu sebuah syarikat berkaitan kerajaan, iaitu CelcomDigi, menerajui DNB,” katanya.

 

Mengenai pergerakan harga saham, CIMB Securities berkata reaksi mengejut mungkin muncul berikutan pengumuman SKMM, dengan harga saham syarikat telekomunikasi yang menang meningkat, manakala syarikat telekomunikasi yang kalah mungkin melihat reaksi sebaliknya.

 

“Ini kerana rangkaian 5G kedua dijangka mempunyai kualiti perkhidmatan yang lebih baik berbanding DNB, kerana pelancaran itu sebahagian besarnya akan dipetakan kepada grid rangkaian sedia ada syarikat telekomunikasi yang menang, membolehkan penyerahan lebih lancar apabila pelanggan bergerak antara rangkaian 2G, 4G dan 5G.

 

Mengenai pergerakan harga saham, CIMB Securities berkata, reaksi mengejut mungkin muncul berikutan pengumuman MCMC, dengan harga saham syarikat telekomunikasi yang menang meningkat, manakala syarikat telekomunikasi yang kalah mungkin melihat reaksi sebaliknya.

 

“Ini kerana rangkaian 5G kedua dijangka mempunyai kualiti perkhidmatan yang lebih baik berbanding DNB, kerana pelancaran itu sebahagian besarnya akan dipetakan kepada grid rangkaian sedia ada syarikat telekomunikasi yang menang, membolehkan penyerahan lebih lancar apabila pelanggan bergerak antara rangkaian 2G, 4G dan 5G.

 

"Selain itu, pelabur juga mungkin melihat pemenang sebagai mempunyai kelebihan kos berbanding syarikat telekomunikasi yang kekal dengan DNB," katanya.

 

Sementara itu, firma penyelidikan itu percaya bahawa DNB mempunyai ruang untuk merasionalkan kos, dan mungkin menerima sama ada yuran borong daripada Entiti B untuk memajak sebahagian daripada rangkaiannya di kawasan luar bandar, atau geran/insentif cukai kerajaan.

 

Ia menyatakan bahawa pengumuman akan datang daripada MCMC akan menandakan berakhirnya saga Rangkaian Borong Tunggal, dan menghapuskan ketidaktentuan peraturan yang telah melanda sektor itu sejak tiga tahun lalu.

 

“Seterusnya, kami menjangkakan Kementerian Kewangan (MOF) dan syarikat telekomunikasi yang keluar untuk menjual pegangan mereka dalam DNB kepada syarikat telekomunikasi yang kekal, dengan DNB menebus bahagian khas MOF 24 bulan selepas itu.

 

"Ini akan menyaksikan DNB dan Entiti B berfungsi sebagai kenderaan perkongsian rangkaian yang dikendalikan sepenuhnya secara komersial dan dimiliki oleh syarikat telekomunikasi," katanya.

 

Secara keseluruhan, CIMB Securities mengekalkan saranan 'overweight' ke atas sektor telekomunikasi, dengan CelcomDigi dan Maxis sebagai pilihan utama. - DagangNews.com